Ahad, 12 November 2023

ISRAEL MELAKUKAN LEBIH BANYAK PEMBUNUHAN BERAMAI-RAMAI DI GAZA, TERUS MENGEBOM HOSPITAL

 


Berpuluh-puluh rakyat Palestin dibunuh dengan kejam dan ramai lagi cedera pada hari Sabtu dalam siri serangan udara Israel yang menyasarkan dataran kediaman di pelbagai kawasan di Semenanjung Gaza.

Wartawan WAFA berkata pesawat pejuang Israel menyasarkan sebuah rumah milik keluarga Najjar di kawasan Maan, timur Khan Yunis di selatan Gaza. Serangan itu mengakibatkan pembunuhan tragis tiga rakyat Palestin, dengan beberapa yang lain cedera. Kerosakan harta benda yang meluas telah berlaku di kawasan itu akibat serangan Israel.

Selain itu, berpuluh-puluh orang awam kehilangan nyawa dan ramai lagi cedera apabila pesawat pejuang Israel mengebom sebuah rumah di kejiranan Sabra di Bandar Gaza.

Dalam kejadian berasingan, beberapa rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak, terbunuh, dan yang lain cedera akibat pengeboman Israel ke atas kawasan perumahan di tengah-tengah bandar Rafah, yang terletak di wilayah selatan Gaza yang didakwa Israel sebagai sebuah Zon selamat.

Pasukan tindak balas kecemasan, bersama krew penyelamat dan rakyat, sedang berusaha untuk memindahkan mangsa dari bawah runtuhan rumah yang musnah berikutan serangan udara Israel.

ompleks Perubatan Al-Shifa

Sementara itu, pesawat pejuang dan artileri Israel berterusan dalam pengeboman tanpa henti di kawasan sekitar Kompleks Perubatan Al-Shifa di Bandar Gaza, mengakibatkan berpuluh-puluh mangsa dan kecederaan.

Wartawan WAFA melaporkan bahawa mayat berpuluh-puluh rakyat Palestin yang terbunuh bertaburan di halaman kompleks dan sekitarnya, dengan kru ambulans tidak dapat mencapai dan memindahkan mereka kerana pengeboman kuat Israel menyasarkan sesiapa sahaja yang bergerak di dalam kompleks itu.

Serangan intensif Israel telah sampai ke unit rawatan rapi hospital, mengakibatkan pembunuhan seorang lelaki dan kecederaan beberapa yang lain.

Selain itu, tiga pesakit dan individu cedera yang disambungkan kepada alat pernafasan tiruan di bahagian yang disasarkan juga meninggal dunia akibat kehabisan bahan api.

Hospital Al-Shifa

Kereta kebal Israel terletak hanya 200 meter dari bahagian utara dan selatan Kompleks Al-Shifa.

Sejak malam tadi, tiada ambulans dapat sampai ke kompleks itu kerana keamatan kebakaran akibat pengeboman Israel tanpa henti.

Wartawan WAFA menambah bahawa pasukan perubatan dalam Kompleks Al-Shifa tidak boleh bergerak dari satu bangunan ke bangunan lain untuk pemindahan orang yang dibunuh dan yang cedera di sekitarnya. Ini berikutan fakta bahawa kereta kebal Israel sedang mara dari barat Bandar Gaza, manakala dron menyasarkan mana-mana objek bergerak di kawasan itu.

Pendudukan Israel telah mengepung Kompleks Perubatan Al-Shifa sejak subuh Sabtu, mengebom kebanyakan bangunan bersebelahan dengannya dan beberapa bangunan di dalamnya. 

Beribu-ribu orang yang cedera dan terlantar berada di dalam tanpa bekalan elektrik, makanan, air atau bahan api.  

Israel, setakat ini, membunuh lebih 11,078 - termasuk 4,506 kanak-kanak dan 3,027 wanita - dan mencederakan 27,409. Laporan Kementerian Kesihatan Palestin dan organisasi antarabangsa mengatakan bahawa majoriti yang terbunuh dan cedera adalah wanita dan kanak-kanak.

https://www.palestinechronicle.com/israel-carries-out-more-massacres-in-gaza-continues-bombing-hospitals/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...