Khamis, 16 November 2023

GAZA TERUS MEMPUNYAI KEPERLUAN YANG BESAR UNTUK BAHAN BAKAR DI TENGAH KEPUNG DAN PERANG

 


UNRWA hari ini menerima hanya lebih 23,000 liter bahan api ke Semenanjung Gaza yang terkepung. Pihak Berkuasa Israel telah mengehadkan penggunaan bahan api ini hanya untuk mengangkut sedikit bantuan yang datang melalui Mesir.

Bahan api ini tidak boleh digunakan untuk tindak balas kemanusiaan keseluruhan, termasuk untuk kemudahan perubatan dan air atau kerja UNRWA.  

Sungguh mengerikan bahawa bahan bakar terus digunakan sebagai senjata perang. Sejak lima minggu lalu, UNRWA telah merayu untuk mendapatkan bahan api bagi menyokong operasi kemanusiaan di Gaza. 

Ini secara serius melumpuhkan kerja kami dan penyampaian bantuan kepada masyarakat Palestin di Gaza.  

Menjelang akhir hari ini, kira-kira 70 peratus penduduk di Gaza tidak akan mempunyai air bersih. Perkhidmatan utama termasuk loji penyahgaraman air, rawatan kumbahan dan hospital telah berhenti beroperasi.  

Untuk mempunyai minyak untuk trak sahaja tidak akan menyelamatkan nyawa lagi. Menunggu lebih lama akan mengorbankan nyawa.

Lebih banyak bahan api diperlukan. Kami memerlukan 160,000 liter bahan api setiap hari untuk operasi asas kemanusiaan.

Saya menyeru Pihak Berkuasa Israel untuk segera membenarkan penghantaran jumlah bahan api yang diperlukan seperti yang diperlukan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...