Isnin, 20 November 2023

PERANG KE ATAS GAZA: SYAHID DAN KECEDERAAN DALAM PENGEBOMAN HOSPITAL DAN PUSAT PERLINDUNGAN

 


Akhbar Israel melancarkan beberapa siri serbuan manakala kereta kebal mengebom Hospital Indonesia dan Hospital Al-Awda di utara Semenanjung Gaza, di mana serbuan dan tembakan menyebabkan berpuluh-puluh orang cedera dan cedera, semuanya orang awam


Pada pagi Isnin dan subuh, pesawat Israel mempergiatkan serbuan ke atas hospital dan tempat perlindungan untuk orang yang berpindah di pelbagai kawasan di Semenanjung Gaza, pada hari ke-45 perang Israel ke atas Gaza


Akhbar Israel melancarkan beberapa siri serbuan manakala kereta kebal mengebom Hospital Indonesia dan Hospital Al-Awda di utara Semenanjung Gaza, di mana serbuan dan pengeboman menyebabkan berpuluh-puluh orang cedera dan cedera, semuanya orang awam


Ini berlaku ketika pasukan tentera pendudukan terus mengepung Kompleks Perubatan Al-Shifa, dan seorang pegawai perubatan di Hospital Al-Shifa berkata bahawa pendudukan itu menahan lebih daripada 200 pesakit dan kakitangan perubatan, dan menggunakan mereka sebagai perisai manusia.

Pesawat Israel meningkatkan sasarannya ke hospital Indonesia, dan Kementerian Kesihatan di Gaza mengumumkan kematian sejumlah orang yang kehilangan tempat tinggal dan kecederaan pesakit dan kakitangan perubatan ketika artileri kereta kebal menyasarkan hospital.

Tembakan artileri yang ganas dan berterusan, bersempena dengan tembakan sengit, menyasarkan Hospital Indonesia, di mana bekalan elektrik ke hospital itu terputus selepas penjananya berhenti berfungsi akibat pengeboman.

Kereta kebal Israel dikerahkan di sekitar hospital Indonesia dan melepaskan tembakan ke arah hospital, menyasarkan sesiapa sahaja yang cuba meninggalkan hospital dengan tembakan terus.

Pengeboman Israel menyasarkan tempat perlindungan untuk orang yang kehilangan tempat tinggal dan Sekolah Kuwait berhampiran Hospital Indonesia, menyebabkan lebih ramai syahid dan cedera dalam kalangan mereka yang kehilangan tempat tinggal.

Berpuluh-puluh mayat syuhada tiba di Hospital Syahid Al-Aqsa di tengah Semenanjung Gaza, berikutan beberapa siri serbuan yang dilancarkan oleh pendudukan pada waktu subuh, menyasarkan kem Bureij dan Nuseirat.

Kawasan timur Rafah, selatan Semenanjung Gaza, menyaksikan sasaran ganas oleh pesawat pendudukan, dan berpuluh-puluh orang mati syahid dan cedera akibat pengeboman dataran kediaman dan dua rumah milik keluarga Abu Shalouf dan Dhair berhampiran Hospital Al-Najjar.

Peperangan Israel di Semenanjung Gaza mengakibatkan kematian lebih daripada 13,000 orang, termasuk lebih daripada 5,500 kanak-kanak dan 3,500 wanita, manakala jumlah kematian melebihi lebih daripada 30,000 cedera, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, selain lebih daripada 6,000 orang hilang, menurut data rasmi yang dikeluarkan oleh pejabat media Kerajaan di Gaza dan Kementerian Kesihatan.

Pada pagi Isnin, tentera Israel mengumumkan pembunuhan dua askar, kedua-duanya dari Briged Pasukan Payung, dalam pertempuran di utara Semenanjung Gaza, menjadikan jumlah askar dan pegawai Israel terbunuh kepada 67 orang sejak permulaan pencerobohan darat pada 27 Oktober, manakala angka kematian tentera mencecah 385. Seorang askar dan pegawai sejak permulaan perang ke atas Gaza dan pertempuran “Banjir Al-Aqsa”



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...