Isnin, 13 November 2023

LEBIH PESAKIT MENINGGAL DUNIA DI HOSPITAL AL-SHIFA, HOSPITAL AL-QUDS TUTUP

 


Pengarah hospital itu dilaporkan berkata lebih ramai akan mati "jika keadaan bencana berterusan."

Jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, Ashraf Al-Qudra, berkata serangan kedua pada Ahad menyebabkan kerosakan besar pada unit rawatan rapi.

Unit kardiologi hospital rosak teruk pada waktu pagi akibat serangan.

Di unit pediatrik, tiga bayi meninggal dunia pada pagi Ahad, menjadikan lima bayi yang meninggal dunia dalam tempoh kurang 48 jam akibat pemberhentian perkhidmatan perubatan di Al-Shifa. Sekurang-kurangnya 37 bayi pramatang berisiko di NICU.

Terdapat juga risiko bahawa "pesakit dialisis mungkin mati kerana ketidakupayaan untuk merawat mereka dan pengumpulan toksin dalam darah mereka."

Pada Ahad juga, Ketua Pengarah Hospital di Semenanjung Gaza, Muhammad Zaqout, dilaporkan memberi amaran dalam sidang akhbar bahawa situasi bencana di Kompleks Perubatan Al-Shifa mengancam nyawa kira-kira 650 pesakit dan cedera, termasuk 36 kanak-kanak.

Hospital itu masih dikepung dengan kereta kebal mengelilinginya dari semua arah.

Sementara itu, Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PRCS) mengumumkan sebelum ini penutupan sepenuhnya Hospital Al-Quds di Bandar Gaza.

Dalam satu kenyataan, PRCS berkata hospital itu tidak lagi beroperasi kerana kehabisan bahan api yang ada dan gangguan bekalan elektrik.

"Kakitangan perubatan sedang berusaha sedaya upaya untuk menyediakan penjagaan kepada pesakit dan yang cedera, malah menggunakan kaedah konvensional di tengah-tengah keadaan kemanusiaan yang teruk, dan kekurangan bekalan perubatan, makanan dan air."

Ia berkata rayuan berulang untuk bantuan antarabangsa yang mendesak, memandangkan pengepungan selama seminggu dan pemadaman komunikasi dan internet selama lima hari, tidak berjaya.

Pasukan pendudukan Israel telah memperhebatkan kehadiran mereka, memisahkan kawasan selatan dari kawasan utara dan menghalang ambulans daripada sampai ke kawasan yang terjejas.

Rujuk disini:  https://www.palestinechronicle.com/more-patients-die-at-al-shifa-hospital-al-quds-hospital-shuts-down/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...