Rabu, 15 November 2023

BLOG LANGSUNG GAZA: Tentera Israel menyerbu Hospital Al-Shifa bersama Ribuan Pesakit, Pelarian Di Dalam | HARI 39

 


Walaupun kempen pembunuhan Israel di Gaza berterusan untuk hari ke-39 tanpa gangguan, rakyat Palestin di Semenanjung sedang mati dalam cara lain juga: bayi pramatang di hospital, pesakit kanser, antara lain. 

Sementara The Washington Post melaporkan bahawa gencatan senjata akan berlaku, seluruh keluarga terkorban di Khan Yunis dan bahagian lain di Strip yang terkepung.

Tentera Israel dilaporkan telah menyerbu Hospital Al-Shifa di Bandar Gaza, selepas menempatkan pusat perubatan terbesar di Semenanjung itu dalam kepungan selama lebih lima hari. 

KEMASKINI TERKINI:

Rabu, 15 November, 04:40 pagi (GMT+3)

SUMBER KESIHATAN GAZA (Dipetik oleh Al-Jazeera): Kereta kebal tentera Israel telah memasuki perkarangan pusat perubatan Al-Shifa di Bandar Gaza.

Rabu, 15 November, 04:20 pagi (GMT+3)

CNN (Memetik sumber miliary Israel): Tentera Israel berkata ia sedang menjalankan "operasi yang tepat dan disasarkan" di Hospital Al-Shifa di Gaza. Ini berlaku apabila pegawai Israel berulang kali mendakwa Hamas menyimpan senjata dan mengendalikan 'pusat arahan' dari hospital, dakwaan Rumah Putih yang disokong pada hari Selasa dan pegawai hospital Palestin dan Hamas telah menolak.

Rabu, 15 November, 03:40 pagi (GMT+3)

KEMENTERIAN KESIHATAN GAZA: Ashraf al-Qudra, jurucakap Kementerian Kesihatan di Gaza berkata bahawa tiada apa-apa yang memerlukan penembakan di dalam Hospital Al-Shifa kerana tidak ada bentuk Penentangan Palestin di dalamnya, dan apa yang dilakukan oleh pendudukan Israel merupakan satu bentuk keganasan yang ditujukan kepada doktor dan pesakit.

Rabu, 15 November, 12:20 pagi (GMT+3)

NYT: Siasatan yang dijalankan oleh New York Times menunjukkan bahawa peluru tentera Israel jatuh ke atas bangunan wad bersalin di Kompleks Perubatan Al-Shifa, barat Bandar Gaza.

Selasa, 14 November, 11:00 malam (GMT+3)

BASEM RASMI TINGGI HAMAS NAEEM: Gerakan itu menafikan sekeras-kerasnya semua dakwaan Amerika berhubung hospital di Gaza, selepas Rumah Putih dan Pentagon berkata bahawa Hamas menggunakan mereka untuk menyokong operasi ketenteraannya.

ANGKATAN TENTERA YEMENI: Angkatan Tentera Yaman mengeluarkan kenyataan mengumumkan bahawa mereka menembak peluru berpandu balistik ke sasaran Israel di wilayah Eilat di Laut Merah.

KEMENTERIAN KESIHATAN GAZA: Kenderaan tentera Israel mengepung Kompleks Perubatan Al-Shifa, barat Bandar Gaza, dari semua arah, di tengah-tengah tembakan berat dan tembakan artileri.

PESURUHJAYA UNRWA LAZZARINI: Tidak munasabah kita mengemis minyak.

Selasa, 14 November, 10:00 malam (GMT+3)

WHITE HOUSE: Washington mengulangi dakwaan Israel berhubung kompleks Al-Shifa.

AL-JAZEERA: 13 syahid dalam pengeboman Israel ke atas sebuah rumah di kawasan Al-Saftawi.

RASMI JIHAD ISLAM: Tekanan tidak akan membawa kepada pembebasan seorang tahanan Israel.

JABATAN NEGERI AS: Washington menyokong pemindahan hospital Gaza melalui "pihak ketiga".

PENGARAH HOSPITAL GAZA: 120 jenazah dikebumikan di kompleks Hospital Al-Shifa daripada 190.

JABATAN NEGERI AS: Jabatan Negara AS berkata bahawa ia sedang berusaha untuk mengekalkan perkembangan rundingan berhubung pembebasan tahanan yang dirahsiakan oleh Gerakan Penentangan Islam (Hamas), supaya 'tidak mendedahkannya kepada bahaya'.

TENTERA ISRAEL: Tentera Israel mengumumkan bahawa pertahanan udaranya menembak jatuh peluru berpandu di kawasan Teluk Aqaba sebelum ia sampai ke Israel, selepas siren dibunyikan di bandar Eilat di Laut Merah.

Rujuk disini:  https://www.palestinechronicle.com/gaza-live-blog-hrw-demands-international-investigation-new-massacre-in-khan-yunis-hospitals-without-fuel-west-bank-death-toll-rises-day-39/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...