Isnin, 20 November 2023

SEBUAH KAPAL TELAH DIRAMPAS DI LAUT MERAH

 


Ramallah - Tanah Air

Tentera pendudukan Israel berkata pada hari Ahad bahawa kapal pengangkut yang dirampas oleh Houthi di Laut Merah tidak mengandungi mana-mana warga Israel.

Jurucakap tentera, melalui akaunnya di platform X, menyifatkan insiden rampasan kapal berhampiran Yaman di Laut Merah sebagai "insiden berbahaya di peringkat global." 

Beliau menegaskan bahawa kapal itu bukan Israel, dan perbincangan adalah mengenai kapal yang berlepas dari Turki dalam perjalanan ke India dengan anak kapal antarabangsa dan tiada warga Israel.

Dalam konteks ini, Pejabat Perdana Menteri Israel mengutuk sekeras-kerasnya serangan Iran ke atas kapal antarabangsa, dengan mengatakan bahawa ia dimiliki oleh syarikat British dan dikendalikan oleh syarikat Jepun. 

Dia menyambung: "Ia diculik di bawah arahan Iran oleh militia Houthi di Yaman, manakala terdapat 25 individu di atas kapal yang berlainan bangsa, termasuk warga Ukraine, Bulgaria, Filipina dan Mexico. Tiada warga Israel di atas kapal itu."

Pejabat Netanyahu menyifatkan ia sebagai "satu lagi tindakan pengganas Iran yang merupakan satu lonjakan ke hadapan dari segi pencerobohan Iran terhadap warga dunia bebas, dan ia mewujudkan kesan antarabangsa terhadap keselamatan syarikat perkapalan antarabangsa," seperti yang dikatakannya


المزيد على دنيا الوطن ..https://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2023/11/19/1538380.html#ixzz8JaOeK9N2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...