Rabu, 22 November 2023

Kementerian Luar Qatar: Mencapai perjanjian gencatan senjata selama empat hari dan mencapai perjanjian pertukaran


Kementerian Luar Negeri Qatar mengumumkan kejayaan usaha pengantaraan bersama Qatar dengan Mesir dan Amerika Syarikat antara pendudukan dan pergerakan Hamas.

Menurut Jabatan Negara AS, masa mula gencatan senjata akan diumumkan dalam masa 24 jam, dan gencatan senjata akan berlangsung selama 4 hari, tertakluk kepada lanjutan.

Sumber Ibrani berkata pada subuh hari ini bahawa kerajaan pendudukan meluluskan perjanjian pertukaran tahanan dengan pergerakan Hamas selepas sesi yang berlangsung sehingga awal pagi.

Radio Tentera Pendudukan menerbitkan "adegan dari mesyuarat Kabinet malam ini dan pada subuh hari ini, yang sedang dalam mesyuarat untuk meluluskan perjanjian tahanan ."

Sumber media Israel memetik sumber politik sebagai berkata bahawa perjanjian gencatan senjata di Semenanjung Gaza akan mula berkuat kuasa pada 6:30 pagi esok, Khamis.

Bagi pihaknya, pergerakan Hamas mengumumkan bahawa ia telah mencapai perjanjian gencatan senjata sementara yang boleh dilanjutkan selepas rundingan yang sukar dan rumit selama 4 hari, dengan usaha tanpa jemu Qatar dan Mesir.

Pergerakan Hamas berkata dalam satu kenyataan, berdasarkan tanggungjawab kami terhadap rakyat kami dan untuk menyatukan kehendak rakyat kami, dan selepas rundingan yang sukar dan rumit selama beberapa hari, kami mengumumkan bahawa kami telah mencapai perjanjian gencatan senjata kemanusiaan (gencatan senjata sementara) untuk tempoh empat hari, dengan usaha Qatar dan Mesir yang gigih dan dihargai, mengikut mana:

Perjanjian itu menetapkan gencatan senjata oleh kedua-dua pihak, pemberhentian semua tindakan ketenteraan oleh tentera pendudukan di semua kawasan di Semenanjung Gaza, dan pemberhentian pergerakan kenderaan tenteranya yang menembusi ke Semenanjung Gaza. 

Perjanjian itu juga menetapkan kemasukan ratusan trak untuk bantuan kemanusiaan, bantuan, perubatan dan bahan api ke semua kawasan di Semenanjung Gaza, tanpa pengecualian, di utara dan selatan.

Perjanjian itu juga termasuk pembebasan 50 wanita dan kanak-kanak tahanan pendudukan di bawah umur 19 tahun, sebagai pertukaran untuk pembebasan 150 wanita dan kanak-kanak rakyat kita dari penjara pendudukan di bawah umur 19 tahun, semuanya mengikut kekananan.

Perjanjian itu termasuk memindahkan tawanan dari Semenanjung Gaza dan menyerahkan mereka kepada Palang Merah, kemudian memindahkan mereka ke pihak Mesir, dan selepas ketibaan mereka ke pihak Mesir, Israel akan membebaskan tawanan Palestin.

Menghentikan lalu lintas udara di (selatan) selama empat hari dan menghentikan lalu lintas udara di (utara) selama 6 jam sehari dari 10:00 pagi hingga 4:00 petang.

Semasa tempoh gencatan senjata, pendudukan komited untuk tidak menyerang atau menangkap sesiapa di semua kawasan di Semenanjung Gaza.

Perjanjian itu juga menetapkan memastikan kebebasan bergerak orang dari utara ke selatan di sepanjang Jalan Salah al-Din.

Perjanjian itu juga menetapkan bahawa pasukan pendudukan kekal dalam kedudukan mereka di dalam Semenanjung Gaza, mematuhi gencatan senjata, dan Hamas menghentikan semua operasi ketenteraannya.

Bagi pihaknya, Presiden Amerika mengumumkan bahawa dia mengalu-alukan perjanjian yang bertujuan untuk membebaskan tebusan yang dipegang oleh Hamas semasa serangannya ke atas Israel.

Biden mengucapkan terima kasih kepada Qatar dan Presiden Mesir atas kepimpinan dan perkongsian mereka yang tegas dalam mencapai perjanjian ini, yang sepatutnya membawa lebih banyak tebusan Amerika pulang, dan saya tidak akan berhenti sehingga mereka semua dibebaskan.

Biden berkata pada hari Isnin bahawa Netanyahu berjanji untuk menyokong gencatan senjata bagi memastikan pelaksanaan perjanjian itu dan menyediakan bantuan tambahan untuk meringankan penderitaan keluarga di Gaza.

Bagi pihaknya, Setiausaha Negara AS mengalu-alukan perjanjian untuk membebaskan 50 tebusan, termasuk rakyat Amerika, yang telah ditahan oleh Hamas sejak serangannya ke atas Israel, menjelaskan bahawa perjanjian itu mewakili kemajuan besar dan kami tidak akan berehat selagi Hamas terus menahan tebusan di Gaza

Rujuk disini: https://www.pnn.ps/news/683194

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...