Rabu, 8 November 2023

4,000 KANAK-KANAK YANG DIKEBUMIKAN TIDAK MUNGKIN MENJADI PEJUANG': BEKAS PM PALESTIN

 


Bekas Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad, dalam ceramahnya dengan Christiane Amanpour dari CNN, bercakap mengenai permusuhan berterusan Pendudukan Israel, dan ketidakpatuhan undang-undang antarabangsa di Gaza sebulan selepas 7 Oktober.

 

“Ini bukan masa untuk lebih kekaburan. Biar saya jelaskan perkara ini. Sebarang kemudaratan yang menimpa orang awam, yang menyasarkan orang awam, meletakkan orang awam dalam bahaya secara sedar adalah jenayah di bawah undang-undang antarabangsa,” kata Fayyad sebagai tindak balas kepada pihak Berkuasa Palestin yang tidak mengecam tindakan Hamas pada 7 Oktober.

 

“Itu kedudukan [Pihak Berkuasa Palestin],” tambah Fayyad, sambil menggesa Pendudukan Israel diadakan mengikut piawaian undang-undang kemanusiaan antarabangsa yang sama selepas 7 Oktober.

 

“JENAYAH PERANG SEDANG DILAKUKAN…”

 

Sebagai tindak balas terhadap keraguan terhadap nombor Kementerian Kesihatan Gaza, “Tetapi mari kita bersetuju, selesaikan satu perkara. 4,000 KANAK-KANAK YANG DIBUNUH DAN DIKEBUMIKAN HIDUP-HIDUP tidak mungkin menjadi pejuang. Apatah lagi, sudah tentu, segmen populasi yang lain.”

 

"Baiklah, biar saya katakan ia menyembunyikan fakta bahawa setakat ini, lebih ramai rakyat Palestin telah terkorban atau cedera dalam perjalanan apa yang telah berlaku sepanjang bulan lalu, yang berkali-kali ganda berbanding jumlah kematian dan mereka yang cedera dalam nuklear. bom ke atas Nagasaki dan Hiroshima pada Ogos 1945. Itulah yang kita lihat. Itulah skala kemusnahan dan pencerobohan yang telah dilakukan oleh Israel."

Fayyad telah mempersoalkan matlamat menyeluruh Pendudukan Israel untuk 'membasmi dan memusnahkan Hamas' dari jalur Gaza, "Hamas adalah sebuah gerakan politik," tambahnya, "Saya tidak tahu sesiapa yang mempunyai tahap kewarasan yang serius boleh berfikir bahawa ia adalah mungkin. untuk menghapuskan, menghapuskan gerakan politik dengan ideologi.”

"Hamas adalah sebahagian daripada landskap politik Palestin."

 

Mark Regev, Ketua Penasihat Perdana Menteri Pendudukan Israel, baru-baru ini bercakap mengenai masa depan Gaza selepas perang; di mana ia akan membayangkan 'kawalan keselamatan Israel' serta usaha membina semula Arab secara kolektif.

 

Fayyad menepis rancangan ini, "Saya tidak mahu mengatakan saya memahaminya, tetapi saya tidak boleh, seumur hidup saya, memahami bagaimana ia benar-benar boleh dilayan sebagai naratif oleh pemain utama dalam Komuniti Antarabangsa."

 

"Tetapi untuk benar-benar mula berfikir tentang masa depan di mana Hamas hancur, itu tidak akan berlaku sebelum ini hampir semua orang."

 

Pasukan Pendudukan Israel (IOF) meneruskan pencerobohannya di jalur Gaza, dengan angka kematian mencecah lebih 10,500 menurut angka baru-baru ini oleh Kementerian Kesihatan Gaza.

https://en.royanews.tv/news/46229/2023-11-08?utm_source=izooto&utm_medium=push_notifications&utm_campaign=%E2%80%984,000%20children%20buried%20cannot%20possibly%20be%20combatants%E2%80%99:%20Former%20Palestinian%20PM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...