Jumaat, 24 November 2023

ISMAWI PUJI KEPIMPINAN ANWAR, KUKUHKAN HUBUNGAN MALAYSIA-INDONESIA DAN KEBEBASAN MEDIA


Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan ketika hadir pada Majlis Kesyukuran Setahun Pentadbiran Perdana Menteri dan Kerajaan Madani semalam


JAKARTA: Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia Indonesia (ISWAMI) memuji hubungan kukuh antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin Indonesia semasa kepimpinannya selama setahun.

Presiden ISWAMI Indonesia, Asro Kamal Rokan dalam artikel bertajuk 'Setahun PM Anwar Sahabat Erat Indonesia' yang diterbitkan Antara turut menekankan kepentingan kebebasan media seperti dinyatakan Anwar di Ipoh, Perak pada Mei lalu.

Menurut Asro, hubungan Anwar di Indonesia dan persahabatan dengan tokoh-tokoh nasional serta sokongan daripada tokoh berpengaruh termasuk bekas presiden BJ Habibie sebelum ini telah menyumbang kepada hubungan positif ini.

Ketika pelantikan Anwar sebagai perdana menteri hampir setahun lalu, sambutannya bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di Indonesia dengan tokoh-tokoh nasional Indonesia menganggapnya sebagai 'pelantikan kawan'.

"Tidak hairan, apabila PM Anwar membuat lawatan rasmi negara pertamanya ke Indonesia pada 9 Januari, beliau disambut khas oleh Presiden Joko Widodo di Istana Bogor, termasuk dengan pasukan berkuda," jelas Asro.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...