Jumaat, 13 April 2012

KONVENSYEN MEDIA SOSIAL 1MALAYSIA PERINGKAT NEGERI TERENGGANU 2012


Pengamal media sosial diingatkan supaya mendapat kesahihan maklumat atau berita secara tepat sebelum disiarkan melalui mana-mana medium sama ada blog, facebook dan twitter.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata sebagai pihak yang benar tidak seharusnya terikut-ikut dengan gaya penulisan yang berbaur negatif kerana ia boleh menjurus kepada perpecahan politik, pemisahan dan kebencian antara satu sama lain.

Katanya, blogger dan facebooker juga mempunyai peranan penting bagi memperbetulkan keadaan, sekiranya masih terdapat lompang atau apa-apa kecacatan yang dilaksanakan kerajaan.

“Kita janganlah guna kemahiran atau saluran yang ada ini untuk memfitnah, berbohong dan menjatuhkan orang yang tidak berdosa.

“Peranan pengamal media sosial cukup penting kerana apa yang ditulis itu bukan saja dapat disebarkan kepada umum malah mampu menangkis tohmahan negatif daripada pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Perasmian Penutup Konvenyen Media Sosial di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu hari ini.


Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman; Ketua Pengarah Penerangan Jabatan Penerangan Malaysia; pemimpin-pemimpin masyarakat setempat dan pegawai-pegawai kanan kerajaan.

Kira-kira 2,000 peserta daripada pelbagai agensi, media sosial dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) hadir bagi memeriahkan majlis yang bertujuan mewujudkan jalinan kerjasama antara pasukan pangamal media sosial.

Pada masa sama menggandakan potensi dalam menyampaikan maklumat kepada pengguna alam siber pelbagai medium.

Beliau berkata, penggunaan media baru itu penting kerana ia turut menjadi wadah sebahagian besar rakyat ini mendapatkan maklumat mengenai perkembangan politik semasa.

“Kita akan memberi input-input yang berkaitan kepada blogger-blogger berkenaan supaya mereka mendapat gambaran yang jelas mengenai program dan projek yang sudah dilaksanakan pemimpin Barisan Nasional (BN),” katanya.

Sumber: teganukita

Paparan selanjutnya sila:Klik Disini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...