Khamis, 3 November 2011

Kerajaan negeri bersiap sedia hadapi kemungkinan banjir besar

Kerajaan negeri telah membuat persiapan rapi bagi menghadapi kemungkinan berlaku banjir besar di negeri ini dengan menyediakan 112 pengkalan hadapan untuk menyimpan stok bekalan makanan dan keperluan harian kepada mangsa bencana.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, Depoh Simpanan Keperluan Bencana Zon Timur di Pulau Kerengga, Marang juga telah siap dan sedia beroperasi sepenuhnya.
“Depoh ini berfungsi sebagai tempat menyimpan barangan keperluan harian sebelum dihantar ke pengkalan hadapan dan pusat pemindahan di seluruh negeri,” katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Mingguan Exco di Wisma Darul Iman hari ini.

Setakat ini katanya, semua bekalan makanan telah diagihkan kepada semua pengkalan hadapan seluruh negeri dan mampu bertahan selama dua minggu sekiranya banjir berlaku dan jika berlarutan bantuan akan ditambah dari semasa kesemasa.
Menurutnya, daerah Hulu Terengganu paling banyak pengkalan hadapan iaitu 32 buah diikuti Besut (26) Kemaman (15) Setiu (15) Marang (13) Dungun (9) dan Kuala Terengganu (2).

Sehubungan itu katanya, sejumlah 347 pusat pemindahan disediakan yang berupaya menampung seramai 51,745 orang mangsa banjir.

Tambahnya, daerah Besut mempunyai 98 buah pusat perpindahan yang boleh menampung 11,082 mangsa, Hulu Terengganu (78) 8,640 orang, Dungun (52) 9,615 orang, Kemaman (36) 8,270 orang, Setiu (35) 2738 orang, Kuala Terengganu (25) 7,300 orang dan Marang (23) 4,100 orang.

Dato’ Seri Haji Ahmad kemudiannya menasihatkan orang ramai sentiasa mematuhi arahan berpindah dari pegawai bertugas agar tidak menimbul masalah kemudian hari.

“Ibu bapa juga perlu awasi pergerakan anak masing-masing dan jangan biarkan bermain ditepi parit, longkang atau diluar rumah ketika air besar,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...