Jumaat, 6 Januari 2012

JKM belanja RM89.8 juta bantu golongan miskin

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri membelanjakan RM89.8 juta daripada peruntukan RM92.2 juta melalui enam jenis bantuan bulanan kepada 32,877 orang golongan miskin sepanjang tahun lalu.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Terengganu (JKMT), Encik Zuhami Omar berkata, melalui bantuan am (negeri), JKM membelanjakan RM44.7 juta membabitkan 19,393 kes.

Manakala Bantuan Kanak-kanak (BBK) JKM membelanjakan RM20.3 juta membabitkan 5,619 kes dan Elaun Pekerja Cacat (EPC) membelanjakan RM9.4 juta membabitkan 2,893 orang.

Encik Zuhami berkata, jabatan juga tidak mengabaikan golongan warga emas dan telah membelanjakan RM9.5 juta dibawah Bantuan Orang Tua (BOT) membabitkan 1,350 orang manakala bantuan penjagaan OKU dan pesakit kronik RM4.1 juta dan bantuan kepada OKU tidak bekerja RM1.5 juta.

Katanya, rangsangan berterusan daripada kerajaan mampu mendorong OKU untuk hidup berdikari dan dalam masa yang sama dapat menyumbang kepada pembangunan negara.

“Kerajaan sentiasa memastikan OKU tidak terpinggir dari arus pembangunan negara serta dapat menikmati kehidupan yang sama rata dalam masyarakat.

Katanya, JKM juga berusaha mengenalpasti OKU yang mampu berdikari serta mempunyai bakat dan keistimewaan serta membuktikan pencapaian terbaik dalam bidang yang diceburi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...