Ahad, 8 Julai 2012

Kerajaan negeri sokong penganjuran TIIAF 2012


Kerajaan negeri sentiasa aktif dan fokus dalam memajukan pelbagai sektor terutama yang mampu memberi faedah secara kepada rakyat dan Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, YB Dato’ Haji Rahin Mohd Said, berkata atas faktor itu, pihaknya memberi sokongan penuh terhadap penganjuran `Terengganu International Islamic Arts Festival (TIIAF) 2012’ kerana menyedari ia akan memberi pulangan jangka panjang kepada pelbagai pihak.

“Hasil yang bakal diperoleh bukan hanya sekadar membawa pulang dari segi eknomi semata-mata, bahkan mampu menyumbang kepada penyuburan dan pembangunan modal insan negeri,” katanya ketika mewakili Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said merasmikan Majlis Pelancaran Awal TIIAF, di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, hari ini.


Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat dan Pengerusi Jawatankuasa Induk TIIAF yang juga Timbalan Setiausaha Kerajaan negeri (Pengurusan) Dato' Wan Ahamad Wan Muda.

Tetamu kehormat lain Pengurus Besar Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT), Dato' Haji Osman Muda; Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Dato' Haji Adzlan Mohd Dagang dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri.

Jelajah TIIAF 2012, akan mula bergerak pada 11 Julai dan berakhir 19 Julai itu akan singgah di destinasi-destinasi terpilih di semua negeri dengan menaiki enam kenderaan pancuan empat roda bersama 20 peserta.

TIIAF 2012 pula akan bermula 14 hingga 17 september ini di TTI dengan melibatkan penyertaan 17 negara Asia Tenggara, termasuk Jepun, China, India, Singapura, Brunei dan Indonesia.

Katanya, dia difahamkan, pihak Taman Tamadun Islam bakal menjalin kolaborasi dengan Pusat Penyelidikan Sejarah, Kesenian dan Kebudayaan Islam Dunia (IRCICA) Turki bagi memasarkan produk dan program TTI di serata negara.

“Dengan kolaborasi itu, kita berharap TTI akan terus gemilang sebagai pusat dan gedung Ilmu bersifat antarabangsa,” katanya.

Sumber:teganukita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...