Selasa, 13 Disember 2011

Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah disambut meriah


Keberangkatan pulang Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Tuanku Nur Zahirah selepas menyempurnakan perkhidmatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke-13 pagi ini, berlangsung dengan penuh istiadat diraja.


Tuanku Mizan yang ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong pada 26 April 2007 untuk tempoh lima tahun, selamat tiba dengan pesawat khas di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Terengganu, kira-kira jam 2.02 petang.


Sebaik tiba, baginda berdua yang diiringi Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Haji Ahmad Shabery Cheek selaku menteri pengiring dan isterinya, To’ Puan Seri Che Sharifah Ismail; Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said disambut Pemangku Sultan Terengganu, Tengku Muhammad Ismail.

Tertamu kehormat yang turut menyambut kepulangan, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah; Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, YB Dato’ Tengku Putera Tengku Awang, semua Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan wakil-wakil rakyat bersama isteri masing-masing .



Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah kemudiannya ke pentas di Raja bagi menyanyikan lagu `Negaraku’ sebelum berkenan memeriksa barisan Kawalan Kehormatan Utama Batilion ke -18 Rejimen Askar Melayu Diraja yang sertai 106 anggota termasuk tiga pegawai.

Sebanyak 21 das tembakan meriam dilepaskan oleh Rejimen Artillery sebagai tanda kepulangan baginda berdua.

Baginda berdua turut meluangkan masa bersalaman dengan kesemua 500 petugas di LTSM, sebelum berangkat ke Istana Maziah, Kuala Terengganu.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...