Jumaat, 26 Januari 2024

Seorang maut dalam tanah runtuh Cameron Highlands, empat masih terperangkap di bawah runtuhan

 


Kesemua mangsa termasuk seorang wanita dikatakan tinggal di sebuah rumah yang tertimbus tanah runtuh dan dilaporkan warga Myanmar.

Sekurang-kurangnya seorang maut selepas tanah runtuh di Cameron Highlands di Pahang pada Jumaat (26 Jan). Empat lagi mangsa dikhuatiri tertimbus hidup-hidup di bawah runtuhan, kata pihak berkuasa.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 2.51 pagi. Mereka kemudian menghantar sembilan anggota bomba ke lokasi, menurut agensi berita tempatan Bernama.

Lima mangsa tanah runtuh itu dilaporkan warga Myanmar, berumur antara 25 hingga 56 tahun, menurut Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Cameron Highlands.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang, Haji Wan Mohammad Zaidi Wan Isa dalam satu kenyataan berkata Pasukan Khas Taktikal Operasi dan Menyelamat (STORM) bersama unit K9 telah dikerahkan untuk operasi mencari dan menyelamat.

Beliau juga menambah bahawa mereka dibantu oleh pasukan khas dari Perak, Selangor dan Kuala Lumpur.

“Semua mangsa termasuk seorang wanita dipercayai tinggal di sebuah rumah yang tertimbus tanah runtuh,” katanya dalam kenyataan itu.

https://malaysia.yahoo.com/news/one-dead-in-cameron-highlands-landslide-four-still-trapped-under-rubble-051125552.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...