Sabtu, 20 Januari 2024

Lelaki ditahan di Pahang kerana menjual video eksplisit dirinya dan 20 wanita menerusi Telegram

 

Suspek pada mulanya mula menjual dan mempromosikan ubat peningkatan seksual Cina di platform media sosial sejak 2023

Seorang lelaki berusia 31 tahun ditahan di Janda Baik, Pahang, pada 2.30 petang Rabu (17 Jan) kerana didakwa menjual video yang memaparkan hubungan seksual dengan lebih 20 wanita melalui media sosial.

Suspek yang diberkas Bahagian Anti Maksiat, Perjudian dan Siasatan Jenayah Terancang (D7) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, telah ditahan dalam tindakan membanteras pengedaran kandungan eksplisit

Dua rakan subahat wanita berusia 23 dan 27 tahun turut ditahan dalam operasi di sebuah rumah yang dikongsi bersama bapa suspek.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Mohd Shuhaily Mohd Zain, memberitahu Berita Harian , penahanan itu susulan pengesanan dan siasatan menyeluruh terhadap aktiviti promosi diri suspek di platform sembang Telegram.

Siasatan awal mendedahkan bahawa suspek, yang telah bercerai dua kali, pada mulanya mula menjual dan mempromosikan ubat penambah seksual Cina di platform media sosial sejak awal tahun lalu.

Turut didakwa merakamkan dirinya dengan pelanggan wanita

Untuk mendapatkan keuntungan yang lebih tinggi, dia kemudian mula merakam video eksplisit dirinya yang terlibat dalam aktiviti seksual kasar dengan teman wanita, dan kemudiannya menjual kandungan ini di tiga saluran Telegram mulai Julai 2023.

“Bukan sahaja teman wanita, malah suspek yang disyaki berlatar belakang gigolo turut melakukan aktiviti seksual dengan beberapa pelanggan wanita di saluran Telegram tersebut,” kata Shuhaily.

Modus operandi suspek didakwa melibatkan tarikan pelanggan untuk melanggan melalui pautan promosi di Telegram. Menurut polis, pelanggannya adalah semua rakyat Malaysia, dan termasuk individu yang mempunyai kerjaya profesional seperti doktor, usahawan, dan pekerja sektor korporat.

“Sehingga semalam, suspek mempunyai 2,051 pelanggan bagi pakej 200 video berharga RM100 dan 622 pelanggan bagi pakej bulanan RM20 dengan 13 video,” kata Shuhaily.

Siasatan juga mendapati wanita yang sanggup bertunang dengan suspek ditawarkan syarat agar hubungan intim mereka direkodkan untuk jualan masa depan. Pada masa ini, usaha sedang dijalankan untuk mengenal pasti wanita lain yang terlibat dalam video yang dirakam, kata polis.

Polis merampas rakaman video daripada lima telefon bimbit, dan turut merampas dua kad ATM yang digunakan untuk akaun langganan. Suspek dan dua rakan perempuannya ditahan reman lima hari oleh Mahkamah Sesyen di Jalan Duta.

Shuhaily berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 372 (1)(e) Kanun Keseksaan kerana "mempromosikan aktiviti seksual untuk keuntungan", yang boleh membawa hukuman maksimum penjara 15 tahun, sebat dan denda jika sabit kesalahan. Pertuduhan tambahan mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 juga boleh dikenakan, tambahnya.

Shuhaily juga menyebut bahawa kes ini adalah yang pertama berlaku di Malaysia, dan perlu ditangani untuk "mencegah keruntuhan akhlak dalam masyarakat".

https://malaysia.yahoo.com/news/man-arrested-in-pahang-for-selling-explicit-videos-of-himself-20-women-

though-telegram-police-says-the-first-of-its-kind-in-malaysia-063139810.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...