Isnin, 29 Januari 2024

Penerjun udara British mati pada musim gugur dari blok menara 29 tingkat di Thailand

 


Seorang penerjun payung Britain maut selepas payung terjunnya gagal digunakan semasa lompatan pangkalan dari blok menara di Thailand.

Nathy Odinson, 33, terbunuh selepas melompat dari blok apartmen 29 tingkat di resort Pattaya.

Kemalangan itu berlaku pada petang Sabtu ketika Encik Odinson cuba melompat dari atas bumbung bangunan ke jalan di bawah.

Persediaannya untuk lompatan sedang dirakamkan oleh seorang rakan dan menunjukkan kepadanya pada saat-saat akhir ketika dia menyesuaikan peralatannya untuk lompat.

Bagaimanapun, selepas mengira mundur dan melompat, pelongsor yang dipegangnya gagal digunakan dengan baik dan dia terjatuh di atas pokok sebelum terkena tanah.

Paramedik yang segera berada di tempat kejadian mengesahkan dia meninggal dunia dan siasatan ke atas kemalangan itu telah dilancarkan.

Kanet Chansong, 33, seorang pengawal keselamatan yang berdiri berhampiran ketika tragedi itu berlaku, berkata: “Saya mendengar bunyi pokok itu dan saya menyangka ia adalah dahan tumbang menghempap ​​tanah.

“Seorang wanita menjerit jadi saya berjalan dan menyedari ia adalah seorang. Mereka telah mati. Saya nampak mereka telah melompat dari bangunan itu.”

Dipercayai Encik Odinson dilahirkan di Cambridgeshire tetapi telah menetap di Thailand dan bekerja di sekolah terjun udara di Pattaya untuk beberapa lama, membantu pelanggan menyelesaikan lompatan bersama.

Rakan-rakan dari komuniti terjun udara dan pelanggan sekolah menggunakan media sosial untuk memberi penghormatan kepada Encik Odinson.

Tetapi polis Thailand berkata mereka akan menyiasat bagaimana dia datang untuk melakukan lompatan pangkalan haram di kawasan sibuk di bandar pesisir pantai yang dibina itu.

Kakitangan di blok menara Lumpini Ville Naklua berkata ia bukan kali pertama dia melompat dari bumbung bangunan itu.

Seorang pengawal keselamatan di hartanah itu berkata: “Mereka membuat kandungan video untuk media sosial. Mereka telah melakukan ini sebelum ini dan mereka tahu ia tidak dibenarkan.”

Leftenan Polis Kamolporn Nadee, timbalan inspektor penyiasatan di balai polis daerah Bang Lamung, berkata: “Payung terjun yang digunakan si mati untuk melompat tidak berfungsi dan tidak berpusat seperti yang diharapkan. Dia berada dalam keadaan yang teruk ketika kami tiba.

“Rakan yang merakam video dia melompat disoal siasat dan video itu diteliti sebagai bahan bukti.

“Pegawai forensik sedang menyiasat kes itu dengan lebih lanjut. Mereka sedang memeriksa payung terjun itu.”

Polis berkata mereka telah memaklumkan Kedutaan British di Bangkok, yang akan menghubungi keluarganya di UK.

Jurucakap Pejabat Luar berkata: "Kami menyokong keluarga seorang lelaki Britain yang telah meninggal dunia di Thailand."

https://malaysia.yahoo.com/news/british-skydiver-dies-fall-29-141339740.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...