Isnin, 29 Januari 2024

Selepas mengaku tidak bersalah di mahkamah, Daim berkata tidak peduli dengan nasibnya (Hilang Halatuju)

 


KUALA LUMPUR, 29 Jan — Bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin hari ini menggelar perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai 'serigala berpakaian biri-biri'.

Dalam satu kenyataan, Daim berkata beliau telah keluar untuk menyokong Pakatan Harapan dan Anwar pada kemuncak skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pada 2018.

Namun, Daim kini mendakwa bahawa kejujuran, integriti dan tadbir urus yang baik telah keluar dari tingkap di bawah pentadbiran Anwar, memetik bagaimana institusi bebas telah dijadikan alat yang mudah untuk mengejar lawan politik.

“Tetapi sekarang, kita berada di bawah bayang-bayang pentadbiran yang menyalahgunakan kuasanya, sambil mengkhianati segala janji reformasi.

“Seekor serigala dalam pakaian kambing biri-biri yang menangis reformasi, tetapi melakukan sebaliknya,” kata lelaki berusia 86 tahun yang berkerusi roda itu selepas membayar ikat jamin RM280,000 di mahkamah sebelum ini.

Menggelar Anwar sebagai 'kawan lama', Daim turut mencabar Anwar untuk membuang segala yang dia ada walaupun kesihatannya lemah.

“Pada tahun-tahun senja saya, saya mungkin tidak lagi mempunyai kekuatan fizikal, tetapi keyakinan saya tidak goyah.

"Saya tidak terlalu peduli dengan nasib saya sekarang, biarkan Anwar melemparkan segala-galanya kepada saya," katanya.

Seperti isterinya, Toh Puan Na'imah Abdul Khalid, Daim juga berkata beliau akan membuktikan di mahkamah bahawa beliau tidak melakukan sebarang jenayah.

Daim berkata ketika Anwar 'menyibukkan diri mengejar dendam masa lalu', penderitaan rakyat Malaysia biasa diabaikan.

Beliau juga mengingatkan Anwar bahawa perbuatan sebegitu akan mendatangkan kesan.

“Saya meminta anda, rakyat Malaysia, untuk melakukan apa yang anda boleh untuk melindungi dan menyelamatkan negara ini. Jangan teragak-agak atau takut untuk menentang Anwar dan rejimnya.

“Sebuah kerajaan bertanggungjawab kepada rakyatnya, bukan sebaliknya.

"Seperti kata pepatah, untuk kejahatan untuk menang, hanya perlu bagi orang baik untuk tidak melakukan apa-apa," katanya.

Daim didakwa di Mahkamah Sesyen pagi ini kerana gagal mengisytiharkan harta kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengikut keperluan.

Dia mendakwa dibicarakan.

https://malaysia.yahoo.com/news/pleading-not-guilty-court-daim-043602842.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...