Khamis, 11 Januari 2024

Bukit Aman: Tiada laporan dibuat berhubung dakwaan provokasi terbaru Raja Petra terhadap ahli parlimen PAS yang akan ditahan di bawah Sosma

 


SHAH ALAM, 10 Jan — Bukit Aman hari ini berkata ia sedang memantau rapi dakwaan provokasi yang dikatakan oleh penulis blog kontroversi Raja Petra Kamarudin bahawa beberapa ahli parlimen PAS akan ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (Sosma) atas dakwaan mereka terlibat dalam ' Dubai Move'.

Pengarah Siasatan Jenayah Pesuruhjaya Datuk Seri Mohd Suhaily Mohd Zain berkata demikian sebagai menjawab dakwaan terbaru Raja Petra yang dibuat semalam.

“Sehingga tengah hari, tiada laporan dibuat terhadap kenyataan Raja Petra tetapi dalam penentuan kami, kenyataan yang didakwa dibuat boleh menghasut orang ramai kerana ia menggesa demonstrasi awam diadakan,” katanya kepada pemberita di sini.

Suhaily berkata polis bagaimanapun memantau perkembangan yang mungkin berlaku dengan teliti dan akan mendapatkan Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut sekiranya terdapat unsur jenayah.

Semalam Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata kertas siasatan telah dibuka semalam di bawah Seksyen 124C Kanun Keseksaan, berikutan banyak laporan di seluruh negara mengenai “Langkah Dubai”, yang kononnya satu plot untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan.

Seksyen 124C merangkumi kesalahan cuba melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen dan dikenakan hukuman penjara mandatori sehingga 15 tahun.

Rancangan penggulingan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang pertama kali didedahkan oleh timbalan ketua pengarah Jabatan Komunikasi Masyarakat (J-KOM) Datuk Ismail Yusop pada 30 Disember, disahkan oleh kedua-dua pembangkang dan tokoh kerajaan minggu lepas.

Ketua Pilihan Raya Perikatan Nasional Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menjelaskan bahawa "Langkah Dubai" tidak berlaku di ibu negara Emiriah Arab Bersatu seperti yang didakwa, tetapi di pusat bandar Chow Kit di sini.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi juga berkata beliau telah menerima laporan risikan yang mengesahkan rancangan penggulingan itu.

Anwar telah mengakui dakwaan komplot itu tetapi telah memperkecilkan mereka, berkata beliau lebih suka menumpukan perhatian kepada kerja kerajaannya.

https://malaysia.yahoo.com/news/bukit-aman-no-reports-lodged-063832928.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...