Ahad, 27 Mei 2018

#PAKATAN HARAPAN: KEADAAN POLITIK SEMASA OLEH PARA CIKGU CIKGU


Penulis postkan di sini tulisan seorang sahabat berkenaan keadaan sekarang ini.

SILAKAN MEMBACA:-

Sejak kembali ke #Zaman Tun ni, tempat kerja aku buat la majlis berbuka puasa di sebuah hotel bertaraf 5 bintang di Ipoh ni. Yelah harga dah MURAH kan sekarang ni.

So wife kepada boss aku yang payung berbuka puasa ni bekerja sebagai seorang cikgu. So sambil makan2 tu, ada la dia bangkitkan sikit story Politik di Malaysia ni. Pada awalnya aku malas la nak join, baik aku layan makan lagi bagus.

Tapi bila dia sebut dalam whatsapp group cikgu2 ni dah mula merungut bila TIADA BONUS dan TIADA KENAIKAN GAJI. Aku jadi minat pulak nak dengar. 

Rupa rupanya dia orang dah mula mengata cikgu2 yang mengundi PAKATAN HARAPAN ni. Hahaha.. Mula2 cikgu2 yang ngundi PAKATAN HARAPAN ni duk pertahankan la jugak yang kononnya PAKATAN HARAPAN ni betul.

KESUDAHANNYA mereka akui kesilapan sebab mengundi PAKATAN HARAPAN. Diorg tak sangka jadi sampai tahap macam ni.. Baru berapa hari dia orang tadbir dah jd macam ni.. Tak tau apa jadi kalau 5 tahun ni..

So aku tanya la apa antara FAKTOR CIKGU2 NI UNDI PAKATAN HARAPAN. So dia pun sebutkan la serba sedikit..

1. Kerajaan TIDAK MENJAGA KEBAJIKAN cikgu2 ni, asyik bagi kepada tentera dan polis je.
2.
BANYAK SANGAT KURSUS yang cikgu kena pergi.
3. Sebab tak nak NAJIB jadi PM.

Aku ketawa la jugak sebab dengar alasan tu..
So aku jawab la balik..

Setiap tahun dalam belanjawan, Kerajaan BN pasti akan umumkan kenaikan gaji guru2 ni.
Tu bukan menjaga kebajikan ke namanya tu.?

Dia jawab balik. Dia kata. Cikgu2 ni demand ipad dan macam2 lagi keperluan, tapi tidak ditunaikan.

Aku gelak dengar alasan macam tu. Korang fikir la sendiri ye, demand cikgu2 tu.. Hahaha.

So aku jawab persoalan kedua.. Apa masalah pergi kursus.. Bukannya kerajaan tak bayar balik claim tu.. Dan kursus ni memang termaktub dalam pencapaian SKT kan..

Dia mampu angguk je..

Dan soalan ketiga aku jawab dengan soalan.. Dia orang tak suka NAJIB sebab apa..?

Dia jawab, sebab dengar NAJIB makan duit rakyat..

Hahahaha.. Aku cakap la.. Duit dalam bank korang habis NAJIB ambil ke..? Atau korang yang habiskan sendiri tiap2 bulan..

Jika NAJIB makan duit rakyat. Adakah sudah terbukti? Selagi mana belum terbukti.. Kita tak boleh nak tuduh NAJIB makan duit rakyat..

Malahan kena ingat apa yang DS NAJIB buat untuk negara.
NAJIB wujudkan BRIM sampai tahap 7 Juta penerima di seluruh Malaysia.

KINI BR1M DIBAWAH KERAJAAN PAKATAN HARAPAN, TELAH DIKURANGKAN jumlah penerimanya.! Hanya 2 juta sahaja yang layak menerima BRIM dengan nilai yang rendah.!

Banyak lagi bantuan yang diberi secara terus kepada rakyat. Sebagai contoh BANTUAN PERSEKOLAHAN RM100 bagi setiap anak. BAUCAR BUKU UTK PELAJAR2 RM250, dan macam2 lagi.

Aku bagi satu persoalan pada dia. Rasa2nya lah adakah Kerajaan PAKATAN HARAPAN akan meneruskan lagi program2 ini..?

Dia terdiam..
Sama2 lah kita nilaikan nanti ye..

Adios.
R.K


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...