Jumaat, 29 Mac 2024

KUMPULAN ANTI-ESTABLISHMENT MESTI DIBENDUNG SEBELUM MENJADI 'BIAWAK HIDUP' YANG MEMBEBANKAN

 

BANTING, 28 Mac — Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahidi berkata hari ini terdapat keperluan untuk menangani kebangkitan kumpulan yang disifatkannya sebagai “ANTI-ESTABLISHMENT” supaya mereka tidak menjadi beban negara.

Sambil mengakui bahawa apa-apa yang baru diperkenalkan oleh pertubuhan itu menimbulkan cabaran mereka sendiri, Ahmad Zahid berkata cabaran sedemikian akan termasuk kecaman daripada kumpulan yang mempunyai kecenderungan "anti-establishment".

"Tidak kurang daripada 22 peratus yang menentang apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan dan pertubuhan, dan untuk itu kita mesti bergerak ke arah memastikan majoriti adalah pro-establishment kerana 22 peratus ini biasanya anti-establishment," katanya pada Ramadan majlis di Masjid Jamek As-Solihin di sini.

Beliau bagaimanapun tidak memberikan sumber data tersebut. Malay Mail tidak dapat mengesahkan ketepatan kenyataannya pada masa penulisan.

Satu contoh, katanya, ialah isu mengenai Hab Pangkalan Data Pusat (Padu) yang dilancarkan oleh kerajaan persekutuan awal tahun ini yang mendapat kritikan hebat dengan dakwaan kemungkinan penyalahgunaan data oleh Kementerian Ekonomi yang menerajui inisiatif itu.

Padu mengintegrasikan mikrodata daripada pelbagai jabatan dan agensi kerajaan untuk mencipta profil individu dan isi rumah untuk kira-kira 28.3 juta warganegara Malaysia.

Selain itu, sebagai presiden Umno, Ahmad Zahid berusaha untuk menangani tuduhan bahawa Umno adalah contoh "biawak hidup" seperti yang didakwa oleh bekas pemimpin Umno Khairy Jamaludin.

Simpulan bahasa Melayu bermaksud masalah berterusan yang menjadi bebanan dan sukar ditangani.

Kenyataannya itu dibuat selepas Khairy dalam podcast Keluar Sekejap terbarunya melabelkan Umno sebegitu kerana didakwa menjadi beban kepada kerajaan perpaduan pimpinan Anwar sekarang.

Walaupun beliau tidak menamakan sesiapa dalam ucapannya, Ahmad Zahid menjawab dengan mengatakan "bekas individu terkenal" itu berkata mereka harus bertanya kepada diri sendiri jika mereka adalah "BIAWAK HIDUP" yang sebenar.

Ahmad Zahid kemudian menambah kumpulan anti-establishment ini, walaupun mereka sebahagian daripada kerajaan, akan sentiasa menganggap mereka maksum daripada yang lain.

“Terlalu banyak kumpulan sebegini di negara ini dan jika kita tidak membendungnya, maka mereka ini akan menjadi 'biawak hidup' yang sebenar," katanya.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...