Sabtu, 23 Mac 2024

ISU STOKIN 'ALLAH': WARGA SABAH DIJATUHI HUKUMAN PENJARA ENAM BULAN KERANA MENGHINA ISLAM DI FACEBOOK

 

KOTA KINABALU, 21 Mac Seorang mualaf Sabah dijatuhi hukuman penjara enam bulan kerana menghina agama Islam di laman Facebook hari ini.

Perunding hartanah berusia 33 tahun, RICKY SHANE CAGAMPANG, mengaku bersalah menyiarkan kenyataan jelik di Facebook berhubung isu kalimah “Allah” pada stokin dan dijatuhkan hukuman penjara enam bulan dan denda RM15,000 yang jika tidak dibayar, akan dikenakan penjara empat bulan lagi.

Hakim Mahkamah Sesyen Amir Shah Amir Hassan dalam hukumannya berkata bahawa kes seperti ini harus dihukum berat kerana sesiapa sahaja boleh dengan mudah berkata apa-apa melalui media sosial hari ini dan walaupun undang-undang juga tidak menghalang sesiapa daripada menyuarakan pendapat mereka, ia mestilah dalam sekatan undang-undang. .

“Dalam kes ini, tertuduh telah melangkaui sekatan undang-undang yang bukan sahaja mendatangkan kesakitan atau kegusaran kepada pengadu, tetapi juga umat Islam lain di luar sana yang boleh mengakses jawatan tertuduh. Perkara ini tidak wajar kerana, pada usia ini, tertuduh harus bersikap matang dalam menyuarakan pendapat. Dan atas sebab itu, tertuduh mesti bertanggungjawab atas perbuatannya sendiri,” katanya.

Beliau menambah bahawa hukuman itu bukan kerana sentimen tetapi satu bentuk pengajaran dan pencegahan untuk tidak menghina mana-mana agama dan berharap ia akan menghapuskan budaya "buat dahulu dan minta maaf kemudian" dan sebaliknya "berfikir baik sebelum melakukannya. ”

Ricky, yang telah memeluk Islam pada Mac 2021, berkata dia berasa kesal dan telah memadamkan catatannya yang dibuat di laman Facebook akhbar berbahasa Inggeris New Straits Times pada 17 Mac.

Dia mengakui kecuaian dan kecuaiannya dan memadam komennya yang dibuat dalam masa dua atau tiga minit selepas disiarkan.

Pengarah Pendakwaan Negeri Nahra Dollah berhujah bahawa perbuatan tertuduh telah menimbulkan kekecohan dan ketidakharmonian dalam masyarakat berbilang budaya.

Sementara itu, ketua polis bandar raya penolong pesuruhjaya Mohd Zaidi Abdullah berkata lelaki itu yang memuat naik nama Facebook Ricky Shane CA dihubungi pada 17 Mac selepas menerima laporan polis berhubung perkara itu.

“Kejadian yang tular di media sosial itu membabitkan komen yang disifatkan menghina agama Islam. Susulan komen tersebut, orang ramai yang beragama Islam meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan suspek yang menganggap tindakan suspek berunsur provokasi dan menghina agama Islam sehingga mengakibatkan pelbagai komen negatif daripada individu,” kata Mohd Zaidi dalam satu kenyataan di sini.

Suspek memberikan keterangan pada hari yang sama mengikut siasatan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan dan 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. kerana menghina mana-mana agama.

Suspek didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

https://malaysia.yahoo.com/news/allah-socks-issue-sabahan-sentenced-132916433.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...