Ahad, 20 Mei 2012

“Latah Muzakarah” Nik Aziz: Ada Cerita Di Sebaliknya?


ScreenHunter_01 May. 17 15.59

Baru-baru ini Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat membuat satu kenyataan media yang menjelaskan bahawa parti pimpinannya sedia untuk bermuzakarah dengan UMNO, Majlis Fatwa Kebangsaan atau siapa saja berkenaan sesuatu yang melibatkan PAS.

Kenyataan itu dibuat oleh Nik Aziz ekoran kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mendakwa PAS sekian lama mempergunakan nama Islam demi kepentingan kuasa politik dan meminta Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bermuzakarah bagi membincangkan kedudukan perkataan “Islam” yang ada pada nama parti itu.

Maksdunya, dalam cadangan Mufti Perak itu, beliau hanya meminta Majlis Fatwa bermuzakarah sesama jawatankuasanya dan tidak ada pun timbul soal PAS diajak bermuzakarah bersama.

Jadi, apahalnya pula Nik Aziz tiba-tiba memberikan kenyataan PAS bersedia untuk bermuzakarah dengan UMNO atau mana-mana pihak? Kenapa tiba-tiba keluar nama UMNO? Tan Sri Harussani ada sebut nama UMNO, kah?

Latah Nik Aziz yang tiba-tiba menyebut nama UMNO dan membabitkannya dengan ‘muzakarah’ membuatkan saya tertanya-tanya mengenai respon luar biasanya itu. Dan saya mengambil keputusan untuk menghubungi beberapa sumber yang rapat dengan pemimpin PAS di Kedah.

Menurut sumber yang dikenal pasti pro – Harun Din, kenyataan Nik Aziz itu dikatakan berdasarkan kesedaran Mursyidul Am itu mengenai penurunan drastik sokongan umat Islam kepada PAS sejak bersekutu dengan PKR dan DAP.

Bersambung disini - KLIK SEGERA DAN BACA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...