Selasa, 5 Disember 2023

Pertambahan bilangan syuhada.. Pendudukan memperhebatkan serbuan ke atas Semenanjung Gaza

 

 Isnin, 4 Disember 2023 10:03 malam - waktu Jerusalem

Pendudukan Israel meningkatkan pencerobohannya terhadap Semenanjung Gaza pada hari ke-59 perang, di mana jumlah mangsa mencapai lebih daripada 15,523 syahid, pada masa rundingan untuk melanjutkan gencatan senjata kemanusiaan telah mencapai "jalan buntu," walaupun meningkat. seruan antarabangsa untuk bertenang dalam menghadapi malapetaka kemanusiaan yang dialami oleh penduduk di Semenanjung.


Gerakan Penentangan Islam "Hamas" mengesahkan bahawa penyambungan semula perang dan pencerobohan pendudukan tidak akan mencapai sebarang matlamatnya, kerana ketua pergerakan itu, Osama Hamdan, menegaskan bahawa "apa yang tidak dicapai oleh pendudukan dalam lebih 50 hari sebelum ini. gencatan senjata sementara, ia tidak akan dicapai selepas itu, tidak kira berapa lama peperangan ini berlarutan." "Dan ia mengambil masa yang lama."


Dalam rakaman yang disiarkan oleh Perbadanan Penyiaran Israel, ketua Agensi Keselamatan Dalam Negeri Israel, Shin Bet, Ranen Bar, mengancam bahawa Israel akan mengejar pemimpin gerakan Hamas di Lubnan, Turki, dan Qatar, walaupun ia mengambil masa bertahun-tahun, seperti yang dia katakan.


Khan Yunis telah mengalami berpuluh-puluh serangan udara dan tali pinggang api, terutama di kawasan timur di tengah bandar, yang menyebabkan kematian sekurang-kurangnya 70 rakyat dan ratusan cedera, yang majoritinya kanak-kanak dan wanita.


Tentera pendudukan mengumumkan bahawa ia telah melancarkan kira-kira sepuluh ribu serangan udara sejak permulaan pencerobohannya terhadap Gaza, dan mendakwa bahawa ia telah memusnahkan kira-kira 500 terowong sejak permulaan serangan, daripada lebih daripada "800 bukaan terowong" yang telah ditemui di Gaza, menurut dakwaannya.


Pendudukan mengalami tamparan hebat selepas penentangan Palestin menyerang pelbagai lokasi tumpuan tenteranya di kawasan pencerobohan, ketika Briged Al-Qassam mengumumkan peledakan alat letupan dengan kekuatan 60 tentera di kawasan Juhr al-Dik , di samping penentangan berterusan menembak roket ke arah penempatan dan pekan Israel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...