Jumaat, 1 Disember 2023

GAZA KEMBALI DISERANG... 32 SYUHADA SEJAK BERAKHIRNYA GENCATAN SENJATA


Pada hari ke-56 perang ke atas Gaza, gencatan senjata sementara berakhir pagi ini tanpa sebarang berita lanjutannya. Israel meneruskan operasi ketenteraannya di Semenanjung Gaza, dan pesawatnya mengebom pelbagai bahagian di Semenanjung Gaza, yang membawa kepada beberapa syahid dan terluka.


Bilangan syuhada meningkat kepada 32 orang, yang majoritinya kanak-kanak dan wanita, berikutan pengeboman yang diperbaharui oleh pendudukan Israel, melalui darat, laut dan udara, pada pagi Jumaat, di pelbagai kawasan di Semenanjung Gaza, selepas tamatnya hari ketujuh gencatan senjata sementara.


Sumber tempatan melaporkan bahawa pesawat pendudukan Israel memusnahkan Masjid Halima di tengah-tengah Khan Yunis, selatan Semenanjung Gaza, mencederakan sejumlah rakyat.


Pesawat pendudukan itu juga mengebom tiga rumah di kem pelarian Bureij di tengah Semenanjung Gaza, membunuh sejumlah rakyat dan mencederakan yang lain, manakala beberapa serbuan dilancarkan ke atas Al-Shuja'iya dan Al-Zaytoun, timur Gaza.

Bagi pihaknya, pejabat media kerajaan di Gaza mengumumkan kematian syahid wartawan foto Abdullah Darwish dalam pengeboman Israel. Pejabat itu berkata bahawa beberapa siri serbuan menyasarkan selatan Semenanjung, manakala Kementerian Dalam Negeri mengesahkan bahawa pesawat Israel menyasarkan bandar itu. Abasan, timur Khan Yunis, dan sebuah rumah di kawasan Abu Iskander, barat laut Kota Gaza. .


Pejabat media kerajaan berkata dalam satu kenyataan bahawa rakyat Palestin mempunyai hak "untuk mempertahankan diri mereka dengan segala cara, mencapai kebebasan dan kemerdekaan mereka, dan menubuhkan negara mereka," memegang masyarakat antarabangsa "bertanggungjawab untuk penerusan perang kejam terhadap kanak-kanak. dan wanita.”


Kementerian Kesihatan di Gaza berkata, "Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai baru di Semenanjung sejurus selepas berakhirnya gencatan senjata," dan menekankan bahawa "gencatan senjata tidak membantu sistem kesihatan," dan keperluan berterusan untuk bekalan dan bahan api mengalir. ke hospital Strip

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...