Jumaat, 26 April 2024

Tragedi Mencungkil: Kubur Massa Gaza Mendorong Keadilan

 

Sekurang-kurangnya 392 mayat ditemui dalam tiga kubur besar yang ditemui di Kompleks Perubatan Nasser berikutan pengunduran tentera Israel dari bandar Khan Yunis. Antara mayat, 165 masih tidak dikenali selepas mayat mereka cacat.

Video dan gambar mangsa mendedahkan tanda-tanda penyeksaan jelas pada tubuh mereka. Mangsa turut dibelenggu dengan sekatan plastik.

Paramedik dan pasukan penyelamat melaporkan bahawa beberapa mayat ditemui dengan tangan terikat dan perut mereka dipotong dan dijahit dengan cara yang bertentangan dengan teknik penutupan luka yang biasa dilakukan di Semenanjung Gaza, menimbulkan syak wasangka kecurian organ.

Mayat seorang kanak-kanak perempuan yang dicacatkan memakai gaun pembedahan turut ditemui, yang menimbulkan syak wasangka mengenai dia dikebumikan ketika masih hidup, lapor pasukan itu. Mayat seorang lagi mangsa yang turut memakai gaun pembedahan ditemui, menimbulkan keraguan yang sama.

Mangsa lain ditemui dengan kesan tembakan di kepala, menimbulkan kecurigaan bahawa mereka telah dikenakan hukuman mati di lapangan.

Banyak mayat ditemui dibalut dengan kain kafan hitam dan biru yang diperbuat daripada plastik dan nilon yang berbeza daripada warna kain kafan yang digunakan di Gaza, menimbulkan keraguan serius bahawa matlamat pendudukan adalah untuk menaikkan suhu mayat untuk mempercepatkan proses penguraian dan menyembunyikan bukti. .

Mangsa tertimbus lebih tiga meter di bawah tanah, dengan mayat bertimbun di atas satu sama lain.

Pasukan menganggap bukti ini sebagai petunjuk bahawa pendudukan melakukan jenayah terhadap kemanusiaan dan hukuman mati di dalam premis Kompleks Perubatan Nasser, sebagai sebahagian daripada pembunuhan beramai-ramai yang telah dilakukan terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza sejak 7 Oktober 2023 .

Puluhan mayat turut ditemui dalam kubur besar berikutan pengunduran tentera pendudukan dari Kompleks Perubatan Al-Shifa di Bandar Gaza dan Hospital Kamal Adwan di utara Semenanjung Gaza.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan Perancis semuanya menggesa siasatan bebas terhadap kubur besar-besaran itu.

Pencerobohan Israel di Semenanjung Gaza berterusan walaupun resolusi Majlis Keselamatan PBB menggesa gencatan senjata segera, dan walaupun kes pembunuhan beramai-ramai difailkan terhadapnya di Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Menurut data awal, jumlah orang awam yang terbunuh sejak bermulanya pencerobohan Israel yang berterusan ke atas Gaza pada 7 Oktober 2023, telah mencecah 34305, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita. Sekurang-kurangnya 77293 yang lain telah cedera.

https://english.pnn.ps/news/46880


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...