Sabtu, 13 April 2024

'BODOH!': KETUA PEMUDA UMNO DR AKMAL MENYELAR NGA DARI DAP KERANA MENGAITKAN BOIKOT DENGAN EKONOMI LEMAH

 

KUALA LUMPUR, 12 April — Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh hari ini mengecam menteri persekutuan DAP Nga Kor Ming berhubung apa yang disifatkan oleh bekas itu sebagai kekurangan kecerdasannya kerana menggelar kempen boikotnya sebagai tidak bertanggungjawab dan punca kesusahan ekonomi.

DR AKMAL MELABEL NGA SEBAGAI “BODOH” kerana mengaitkan kempen boikotnya dengan ekonomi Malaysia yang lemah.

“Kepada YB menteri Nga Kor Ming yang kurang kecerdasan, ekonomi negara teruk kerana ada menteri seperti kamu!!!

“Bodoh!!” katanya dalam catatan ringkas dalam bahasa Melayu di Facebook rasminya hari ini.

ADUN Merlimau yang terkenal itu juga telah menyiarkan tangkapan skrin posting Nga di platform media sosial X (dahulunya Twitter) yang memaparkan artikel berita bahasa Cina mengenai kesusahan pasangan kelas pekerja yang didakwa disebabkan kempen boikot.

Jawatannya turut dikongsi oleh Ketua Penerangan Pemuda Umno Mohammad Sollehin Mohamad Tajie, yang menggesa Nga berhenti mengulas mengenai kempen boikot itu.

Dr Akmal menjawab jawatan menteri perumahan dan kerajaan tempatan di X.

Beliau juga mempersoalkan keupayaan intelek Nga untuk menyamakan boikotnya dengan ekonomi negara yang lemah.

“Jadi nak beritahu saya kempen boikot ini punca ekonomi negara teruk?

“Pada zaman (Datuk Seri) Najib Razak kita ada kempen boikot, tetapi ekonomi (negara) masih berkembang positif,” kata Dr Akmal merujuk kepada pentadbiran Barisan Nasional (BN) bekas perdana menteri itu sebelum jeneral DAS 2018. pilihanraya.

Dalam catatan awalnya di X, Nga menjelaskan bahawa kempen boikot oleh pihak tidak bertanggungjawab akhirnya menyebabkan pekerja Malaysia mengalami akibatnya.

Naib pengerusi DAP itu turut menasihatkan orang ramai supaya tidak terpedaya dengan perangkap kempen boikot oleh penghasut.

Difahamkan bahawa Nga bermaksud kempen boikot baru-baru ini yang turut merangkumi jenama antarabangsa yang didakwa dikaitkan dengan perjuangan Zionis semasa konflik Israel-Palestin.

Pada Selasa, dilaporkan bahawa Dr Akmal berkata beliau akan mematuhi titah Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim untuk mempertahankan perpaduan dan keharmonian negara serta meredakan kontroversi stoking “Allah”.

Beliau berikrar akan menjunjung titah bagi menjaga keharmonian negara dan memelihara kesucian agama Islam bagi meredakan polemik yang sedang berlaku.

Bulan lalu, Dr Akmal dilanda kontroversi kerana beliau adalah pengkritik paling lantang terhadap KK Super Mart apabila rangkaian kedai serbaneka itu terperangkap dengan penjualan stokin dengan sulaman perkataan "Allah".

Bagaimanapun, hanya lima pasang stokin daripada lebih 18,000 yang diimport dari China didapati mempunyai perkataan "Allah", menunjukkan kejadian itu berkemungkinan kebetulan.

Pemilik rangkaian kedai serbaneka itu telah meminta maaf, tetapi telah didakwa kerana "SENGAJA MENYAKITI PERASAAN ORANG ISLAM".

Di sebalik permohonan maaf itu, Dr Akmal bertegas dan menggesa supaya memboikot cawangan KK Super Mart di seluruh negara.

Dia telah berada di bawah siasatan polis kerana menghasut.

https://malaysia.yahoo.com/news/dumb-umno-youth-chief-dr-121608532.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...