Khamis, 10 Ogos 2017

CINA LIM KIT SIANG DAH TUA NYANYOK PULAK TU....!!!

Apa Najib Jawab Dalam Parlimen Berkaitan Pembelian Scorpene Ketika Jadi Menteri Pertahanan.

Sebaik sahaja berita mengenai siasatan awal Perancis ke atas urusan pembelian kapal selam Scorpene pada tahun 2008 yang melibatkan pegawai-pegawai warga Perancis muncul bulan lepas, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang segera meminta Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan.
“Sekiranya kerajaan boleh menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat kerugian pertukaran wang asing Bank Negara kira-kira 25 tahun yang lalu, kenapa kerajaan tidak menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja dalam dakwaan rasuah perjanjian kapal selam Scorpene 15 tahun lalu?” Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataanpada 19 Julai.

Beliau menyuarakan sama ada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia menjawab soalan-soalan daripada penggubal undang-undang di Parlimen atas peranannya menandatangani perjanjian Scorpene pada tahun 2002 ketika beliau menjadi Menteri Pertahanan.
Mungkin Lim Kit Siang sepatutnya selidik terlebih dahulu kerana Najib telah menjawab soalan pembangkang di Parlimen berkenaan pembelian dua kapal selam kelas Scorpene dari pembuat kapal selam Perancis DCNS.
Kapten Rahmat dalam tulisan terkininya mendedahkan petikan penyata rasmi (hansard) dari sesi Parlimen ke-12 pada tahun 2008.

“Pada tahun 2008, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan, dalam jawapannya kepada Wan Azizah, mengesahkan bahawa semua terma dan kelulusan bagi perolehan dua kapal selam Scorpene dan 18 unit jet pejuang telah dibuat mengikut prosedur perolehan Kerajaan dan hanya boleh dilaksanakan oleh Kementerian Kewangan,” tegas Kapten Rahmat.
Beliau seterusnya menegaskan lagi bahawa Menteri Kewangan yang bertanggungjawab meluluskan perjanjian itu adalah tidak lain tidak bukan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri.
“Penandatanganan perjanjian untuk membeli kapal selam Scorpene dibuat pada bulan Jun 2002 apabila Perdana Menteri yang sekarang-amnesia juga merupakan Menteri Kewangan,” katanya.
Kapten Rahmat dalam satu tulisan awal telah pun mendedahkan bahawa seluruh urusan Scorpene bermula oleh anak lelaki Mahathir, Mokhzani yang telah mencadangkan idea itu bersama proksi Tun Daim Zainuddin iaitu Ibrahim Mohd Noor.
Idea mereka kemudiannya diambil oleh Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Tan Sri Abu Bakar Jamal yang melobi cadangan kapal selam Malaysia kepada Mahathir di sebuah resort tepi pantai di Port Dickson.
Anda boleh membaca keseluruhan cerita di sebalik perjanjian Scorpene yang mengaitkan Mahathir dan Daim dengan sebuah syarikat bernama Perimekar Sdn Bhd yang mana antara lembaga pengarahnya ialah isteri Abdul Razak Baginda, Mazlina Makhzan dalam pendedahan Kapten Rahmat di sini.

Siasatan Perancis ketika ini tertumpu terhadap dakwaan bahawa pembuat kapal selam Perancis DCNS membayar komisen lebih daripada 114 juta euro (lebih daripada RM579 juta) kepada sebuah syarikat yang dikaitkan dengan Abdul Razak Baginda.
Walau bagaimanapun, seperti mana analisis terperinci mengenai dokumen yang diarkibkan oleh Kapten Rahmat mendedahkan, ia berhenti di sebalik pintu bekas perdana menteri tertentu.
“Sangat menarik perhatian bahawa TLDM telah menghantar kumpulan pegawai pertama untuk latihan kapal selam dengan Tentera Laut Diraja Australia pada tahun 1992. Mereka memperoleh lencana lumba-lumba kapal selam mereka setahun kemudian.
“Dan rasa Menteri Pertahanan yang mana ketika itu yang mencetuskan idea untuk memiliki pasukan kapal selam?”
“Jadi, adakah perancangan untuk Perimekar dihampar seperti permaidani beberapa lama sebelum Perdana Menteri kemudian memberi lampu hijau untuk melaksanakan program kapal selam bagi TLDM?” Kapten Rahmat mendedahkan jejak itu akhirnya membawa kepada Mahathir.

Baca Juga: Apakah Mahathir Tidak Menyedari Pembelian Kapal Selam Scorpene?
Baca Juga: Mahathir Sendiri Lulus Beli Scorpene, Syed Saddiq Bolehlah Ditipu
Baca Juga: Scorpene: AFP, Sumber Laporan Media Pro Pembangkang Telah Padam Artikel Mereka?
Baca Juga: Beli Kapal Selam Bukan Seperti Beli Gula-Gula Di Kedai Mamak
Baca Juga: Scorpene: Bagaimana Pakatan Boleh Melepaskan Mahathir Sekarang?
Baca Juga: Amat Mustahil Bagi Sesiapa Yang Terlibat Dengan Pembelian Scorpene Untuk ‘Lupa’




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...