ADUN PKR
Tanya Kerajaan DAP: Kenapa LRT Pulau Pinang Lagi Mahal Daripada MRT?
ADUN Penanti (PKR) Norlela Ariffin mempertikaikan
Projek LRT di Pulau Pinang sepanjang 30km di Pulau Pinang bernilai RM24
bilion adalah lebih mahal daripada laluan 51km MRT
Sungai Buloh – Kajang (SBK).
Ujarnya,
laluan MRT SBK lebih panjang dan mempunyai lebih banyak stesen disiapkan dengan
harga
RM21 bilion – lebih
rendah daripada projek LRT yang dicadangkan akan dibina oleh kerajaan DAP Pulau
Pinang, teraju Ketua Menteri Lim Guan Eng.
“Nak
tanya (syarikat) SRS (Konsortium) di mesyuarat Majlis Penangkutan Awam P.P
(Pulau Pinang) pada 20hb Julai kenapa tak buat MRT sebab lebih murah kos/km
dari kos LRT Komtar – Bayan Lepas yang (bernilai) RM24 bilion dan kena tambak
laut 4,500 ekar,” soalnya dipetik kenyataan diFacebook, semalam.
SRS
Konsortium dilantik kerajaan Pulau Pinang sebagai Rakan Pelaksana Projek (PDP)
bagi membina projek keretapi pertama negeri berkenaan dibawah Pelan Utama
Pengangkutan Penang (PTMP).
Rancangan
awal pelan berkenaan akan membina 27 stesen LRT di sepanjang laluan berkenaan
dan pada masa akan datang akan menghubungkan monorel serta LRT lain.
Exco
Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir Pulau Pinang, Chow
Kon Yeow dipetik Bernama berkata, cadangan laluan LRT berkenaan bermula dari
Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) melalui Jelutong, Gelugor, Bayan Baru, Bayan
Lepas, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebelum ia berakhir di
bahagian penambakan laut, selatan Pulau Pinang.
Katanya,
kerajaan negeri bercadang untuk menyiapkan fasa pertama projek berkenaan pada
2023 manakala jajaran penuh siap dan beroperasi menjelang 2030.
Walaubagaimanapun
Norlela mendakwa kos projek LRT Pulau Pinang terlalu mahal ekoran berbanding
laluan MRT SBK yang mempunyai 31 stesen termasuk 7 daripadanya stesen bawah
tanah sepanjang 9.5 kilometer dan 20.5 kilometer laluan bertingkat.
“Kos
keseluruhan pembinaan laluan MRT Sg Buloh – Kajang ialah RM21 bilion,” ujarnya
membandingkan dengan projek LRT Pulau Pinang.
Menurut Kon
Yeow, PTMP turut merangkumi pembinaan terowong dasar laut sepanjang 6.5
kilometer, tiga lebuh raya dan sistem kereta kabel, Penang Sky Cap sepanjang
4.8 km dengan nilai keseluruhan RM27 bilion.
Namun,
kerajaan DAP Pulau Pinang baru-baru ini meningkatkan bajet PTMP kepada RM46
bilion dan menafikan nilai RM27 bilion yang didedahkan sebelum ini.
Pasukan
Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) menerusi kenyataan sebelum ini
turut menyoal samaada kerajaan DAP Pulau Pinang membuat pinjaman daripada
institusi kewangan dari China untuk mengisi jurang berbezaan antara RM27 bilion
kepada RM46 bilion, sepertimana diakui oleh Kon Yeow dalam temubual bersama
media The Edge.
“Benarkah
kerajaan negeri Pulau Pinang baru-baru ini memindahkan dana dari rizab kerajaan
negeri sebanyak RM609 juta sebagai pinjaman kecemasan kepada syarikat milik
kerajaan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dengan PDC telah mencatatkan
keuntungan yang menjunam sebanyak 80 peratus pada tahun sebelum ini dan
tambahan RM30 juta kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBA)?” soal
BNSC.
Sumber: KLIK DISINI