Jumaat, 11 Oktober 2013

Festival Gamelan Sedunia 2013 di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu.

Terengganu bakal menjadi medan pertemuan ramai pakar, pencinta serta peminat gamelan tempatan dan luar negara bagi menyertai Festival Gamelan Sedunia 2013 di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu.


Festival anjuran kerajaan negeri dengan kerjasama Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) itu diadakan selama tiga hari, bermula 25 Oktober depan.

Penolong Kurator (Perhubungan dan Pemasaran) LMNT, Mohd Saberi Muda berkata bertujuan festival kali ketiga ini merupakan usaha berterusan selepas Festival dan Simposium Gamelan yang pernah diadakan pada 2008 dan 2010. 


Katanya, apa yang menariknya, ia turut disertai beberapa kumpulan dari luar negara, termasuk kumpulan Gamelan Bali, Jepun, Jawa, Kumpulan Gamelan Melayu United Kingdom dan China.

"Festival ini juga akan turut disertai beberapa kumpulan gamelan tempatan dan profesional tempatan seperti Hand Percussion, Kumpulan Pak Ngah, Kumpulan Gamelan Istana Budaya dan beberapa kumpulan dari Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta," katanya dalam satu kenyataan..

Berita selanjutnya layari DISINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...