Isnin, 5 Februari 2024

PM Anwar bertanggungjawab memastikan Lembaga Pengampunan mendengar permohonan Najib, menafikan ia dipercepatkan

 


KUALA LUMPUR, 5 Feb Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengakui bahawa beliau memainkan peranan dalam memastikan permohonan Datuk Seri Najib Razak sampai ke Lembaga Pengampunan, dengan berkata adalah menjadi kewajipan beliau berbuat demikian sebagai perdana menteri.

Tetapi beliau menafikan mempercepatkan permohonan bekas perdana menteri yang disabitkan kesalahan, lapor portal berita Free Malaysia Today .

“Dalam kes ini, permohonan itu dibuat, dan sememangnya sebagai perdana menteri saya memastikan ia didengari. Jadi, saya akui tanggungjawab untuk itu,” katanya dipetik sebagai berkata pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri pagi ini.

Anwar berkata sebagai perdana menteri, adalah menjadi tanggungjawab beliau untuk memastikan semua permohonan pengampunan yang diterima diberi perhatian segera, termasuk Najib.

“Mari bertenang. Mari kita terima apa yang telah diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan,

“Kita harus mengelak daripada menuntut penjelasan daripada Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong, kerana keputusan muktamad terletak pada beliau,” Anwar dipetik sebagai berkata.

Najib didapati bersalah menyalahgunakan jawatannya dan menyeleweng RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB, dan dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Dia mula menjalani hukuman penjara pada 23 Ogos 2022.

Pada 2 Februari, Lembaga Pengampunan telah mengurangkan separuh hukuman penjara Najib kepada enam tahun dan mengurangkan jumlah denda kepada RM50 juta.

Keputusan itu menimbulkan rasa tidak puas hati kedua-dua penyokong Najib yang berharap beliau akan diberikan pengampunan penuh, serta pengkritik bekas presiden Umno itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...