Khamis, 19 Oktober 2017

SIASAT KP SPRM: PASUKAN KHAS PANTAU SIASATAN DITUBUH

JABATAN Peguam Negara (AGC) sudah menubuhkan pasukan petugas khas Isnin lalu untuk memantau secara lebih dekat siasatan terhadap Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, (SPRM) Tan Sri Dzulkifli Ahmad yang didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan dan kesalahan lain berkaitan.

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, tindakan itu dibuat memandangkan tuduhan yang dibuat terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM amat serius dan boleh menjejaskan integriti beliau.

"Pada masa sama, AGC ingin mengingatkan semua pihak supaya tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh menjejaskan siasatan yang sedang dijalankan.

"Sejajar dengan amalan terbaik dalam polisi pendakwaan, kami juga akan memastikan siasatan tidak akan menghalang pemberi maklumat atau saksi yang berwibawa untuk tampil bagi membantu siasatan supaya kebenaran akan terbukti.



"AGC juga akan memastikan Peguam Negara atas kapasitinya sebagai pendakwa raya seperti yang peruntukan mengikut Artikel 145 (3) Perlembagaan Persekutuan akan menjalankan budi bicaranya mengenai perkara ini, seperti dalam semua perkara lain, dengan bijak dan sesuai dengan undang-undang sama ada undang-undang prosedural atau substantif.

"AGC berpegang teguh untuk menegakkan keadilan dan melaksanakan undang-undang," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di Putrajaya hari ini.

Menurutnya, kenyataan itu dikeluarkan berikutan AGC menerima banyak pertanyaan daripada orang ramai dan media berkaitan laporan yang dibuat terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM.

Pada 17 Oktober lalu, Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun memaklumkan akan menyiasat laporan MENGENAI RAKAMAN VIDEO mendakwa seorang pegawai kanan SPRM mempunyai hubungan sulit dengan wanita yang sudah berkahwin sama seperti laporan polis lain.

Laporan berhubung dakwaan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul, 10 Oktober lalu.

Harian Metro hari ini melaporkan Dzulkifli tidak akan tunduk pada serangan peribadi terhadapnya, sebaliknya berjanji akan terus memerangi rasuah di negara ini tanpa belas kasihan dan takut.

Beliau dipetik berkata, tuduhan itu sedikit pun tidak menggoyahkan semangat semangatnya untuk bekerja.

Dzulkifli dilaporkan berkata, beliau sudah menghubungi Fuzi berhubung kes itu dan polis akan menjalankan tindakan lanjut.

Malah, katanya, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Keruak turut menasihatinya supaya tidak tunduk terhadap taktik kotor terbabit.

Sejak tahun lalu, SPRM giat membongkar skandal rasuah di negara ini dengan yang terbaru ialah penyelewengan peruntukan projek Kerajaan Persekutuan menerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah membabitkan RM1.5 bilion.

SPRM dijangka membuat lebih banyak tangkapan membabitkan kehilangan RM7.5 bilion peruntukan untuk 350 projek pembangunan antara 2009 hingga 2015.

Ketika ini, aset serta akaun bank berjumlah RM170 juta milik syarikat berkaitan projek itu sudah dibekukan.


Sumber: KLIK DISINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...