Isnin, 21 November 2016

Demonstrasi BERSIH 5: Siapa yang menang?

Siapakah pemenang dalam demonstrasi jalanan siri BERSIH Sabtu lalu? Bagi penganjur, hakikat tiada porak peranda dan kekecohan yang boleh memudaratkan keselamatan negara berlaku, ia telah mencapai matlamatnya.
Namun harganya ialah, peneraju BERSIH 5, Maria Chin Abdullah, “direhatkan” dari acara demokrasi gilang gemilang di bawah Akta Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma)

Turut dinafikan peluang beraksi dalam demonstrasi berkenaan ialah pemimpin kumpulan baju merah, Datuk Jamal Yunos. Beliau direman empat hari.


BERSIH 5 yang dilonjakkan semangatnya dengan kehadiran mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan juga bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bangga dengan disiplin penyokong mengelak huru hara. 

Bagi mereka yang menang demokrasi. Mereka percaya tuntutan mahu pilihanraya yang adil, telah sampai ke pengetahuan rakyat dan yakin dunia pun sudah maklum keadaan politik di Malaysia. 

Namun persoalannya ialah, adakah ini akan mengubah pemikiran dan amalan demokrasi di Malaysia? Atau, dengan perkataan lain, adakah demonstrasi BERSIH 5 berjaya menginsafkan rakyat bahawa amalan demokrasi di Malaysia, buruk? 

Jika ya, adakah diyakini bahawa dalam pilihanraya umum akan datang dalam tempoh tidak sampai dua tahun lagi, kerajaan Umno-BN hari ini pasti akan tumbang?

Sumber: KLIK DISINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...