Isu
pembinaan kapal perang Littoral Mission Ships (LMS) TLDM oleh syarikat Boustead
Heavy Industries Corporation Berhad (BHIS) semakin kerap dimainkan Pakatan
Harapan.
Tujuan utama PH adalah untuk
mengkaitkan mantan PM, DS Najib dan Presiden UMNO, DS Zahid.
Naratif
yang cuba ditanamkan diminda rakyat ialah kebencian terhadap pemimpin UMNO/BN
dengan menimbulkan persepsi UMNO dan penyelewengan tidak dapat dipisahkan.
Dengan kehadiran Undi18 dalam PRU 15, PH
sedar, kebanyakan pengundi muda akan mengundi mengikut emosi dan bukannya
fikiran yang rasional.
Strategi PH adalah sama seperti di dalam
kempen PRU 14.
Ketika rakyat hidup dalam keresahan akibat
dari tekanan ekonomi, api kemarahan rakyat dibakar dengan tuduhan kononnya
pemimpin BN/UMNO menyelewengkan berbilion ringgit.
Kepada anak muda, sebelum terjebak dengan
fitnah yang sedang cuba disebarkan PH, Edisi Siasat kemukakan beberapa fakta:
2011
·
Surat anugerah
projek Letter of Award (LOA) diberi kepada Boustead Heavy Industries
Corporation Berhad (BHIS)
·
BHIS adalah
milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan bukannya syarikat swasta
·
LOA hanyalah
surat pemakluman kepada syarikat yang telah dipilih untuk satu-satu projek.
·
Baca di sini:
https://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Letter_of_award
·
Memang benar,
semasa LOA dikeluarkan, DS Zahid adalah Menteri Pertahanan, beliau menjadi
Menteri Pertahanan dari 2011 hingga 2013.
Baca di sini:
2014
·
Kontrak
dimeterai pada 17 Julai 2014
·
Antara terma
kontrak ialah kapal pertama mesti diserahkan pada 2019 dan bukannya pada 2017
seperti yang didakwa oleh PAC
·
Terdapat
perbezaan pendapat antara Pengerusi BNS yang juga merupakan bekas Panglima TLDM
dengan Panglima TLDM yang sedang menjawat masa itu
·
Pengerusi BNS
cadangkan jenis kapal kelas Gowind yang
lebih baharu dan canggih
·
Panglima TLDM
masa itu mahukan jenis kapal kelas Sigma, model
dari tahun 1970an
·
Isu ini yang
didakwa oleh PAC dan PH bahawa kerajaan ketika itu enggan mendengar pendapat TLDM
yang merupakan pengguna akhir.
·
Walau bagaimana
pun, pembinaan telah dimulakan pada tahun 2014
2017
·
Majlis penamaan
dan pelancaran kapal pertama dari 6 buah yang sedang dibina dilaksanakan pada
24 Ogos 2017 dan diberikan nama KD Maharaja Lela
Baca di sini:
·
Dakwaan PAC bahawa penamaan dan pelancaran kapal pertama itu hanyalah untuk
mengaburi mata rakyat adalah tidak tepat.
·
Pelancaran
adalah untuk menguji keseimbangan kapal dan selepas itu kapal tersebut akan
dimasukkan semula ke dockyard untuk pembinaan sepenuhnya.
Baca di sini:
2018
·
PH menjadi
kerajaan selepas menang PRU 14 pada 8 Mei 2018.
·
30 Mei 2018
Mohamad Sabu yang menjadi Menteri Pertahanan ketika itu mengusulkan supaya
ditubuhkan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan
(JKSTUPKK), untuk menyiasat projek tersebut
Baca di sini:
·
Akibatnya
projek tersebut ditangguhkan oleh PH selepas tahap pembinaan mencapai 50%
2019
·
Pada bulan
Julai, PH tukar hampir semua pengurusan tertinggi termasuk boss Boustead,
pengerusi LTAT dan Panglima TLDM
·
Baca di sini:
https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2019/07/583446/bhic-umum-rombakan-lembaga-pengarah
·
Bulan
September, PH umumkan membekukan projek pembinaan 6 kapal LMS, walau pun
selepas kerajaan membayar lebih RM6 bilion dan pembinaan sudah mencapai 55%
Baca di sini:
https://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-29102019.pdf
(lihat muka surat 162)
Dari huraian yang panjang di atas,
terdapat beberapa persoalan:
·
Adakah PAC
telah memanggil Ramlan Mohamed Ali untuk mendapatkan penjelasan mengapa beliau
mencadangkan kapal jenis Sigma yang agak ketinggalan?
·
Atas alasan
apakah majoriti pengurusan tertinggi BHIS secara tiba-tiba ditukarkan oleh
Pakatan Harapan pada tahun 2019?
·
Malah
difahamkan, bukan sahaja pengurusan BHIS ditukar, tetapi pengurusan LTAT juga
turut ditukar.
Baca di sini:
·
Apakah kesemua pengurusan baru ini dipanggil PAC untuk diambil keterangan
mereka?
·
Mengapakah
Mohamad Sabu yang menjadi Menteri Pertahanan dan Liew Chin Tong yang menjadi
Timb Menteri Pertahanan tidak dipanggil oleh PAC?
·
Wajarkah BN dipersalahkan
atas kesalahan kerana kelewatan adalah disebabkan oleh PH yang menangguh dan
membatalkan projek tersebut?
·
Mengikut
kontrak, kapal pertama sepatutnya diserahkan pada tahun 2019, tetapi mengapakah
PH membisu apabila BHIS gagal menyerahkannya pada waktu itu?
Kerana terlalu banyak keraguan dan
persoalan melalui lapuran PAC mengenai isu ini, maka adalah lebih baik
sekiranya RCI ditubuhkan supaya segala-galanya lebih jelas.
Rujukan: