Sabtu, 2 Jun 2012

Penerima dana raya, bakti remaja perlu lahir rasa syukur



Mengikut bancian, hampir 200,000 keluarga di negeri ini akan menerima dana hari raya tahun ini. Bantuan tersebut disediakan Kerajaan Terengganu pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) bagi membolehkan keluarga berpendapatan rendah membeli pelbagai keperluan bagi menyambut Aidilfitri.

Pada tahun ini, kerajaan negeri dijangka membelanjakan kira-kira RM55 juta untuk bantuan tersebut yang dimulakan sejak 10 tahun lalu, bagi menambah keceriaan penduduk tempatan menyambut hari lebaran.


Pada masa ini, mereka yang layak sedang dikenalpasti dengan sebahagian besarnya sudah mengisi borang yang disediakan dan dana berkenaan akan mula diagih kepada rakyat mulai pertengahan bulan Ramadan.

Bagi bantuan dana raya, setiap warga emas akan diberi RM200, keluarga miskin dan orang kurang upaya (RM300) manakala mereka yang mempunyai ramai tanggungan RM400.

Mulai tahun ini, kerajaan menaikkan had pendapatan isi rumah daripada RM1,500 kepada RM2,000 bagi membolehkan lebih ramai layak menerima bantuan tersebut.

Bermula bulan Jun pula, agihan bantuan Dana Bakti Remaja RM200 seorang bagi setiap remaja yang berusia 21 tahun ke atas akan mula dilakukan, bagi membolehkan mereka membeli pelbagai keperluan, termasuk persiapan menghadapi Aidilfitri.

Tahun ini, dijangkakan kira-kira 95,000 remaja mendapat manafaat daripada program berkenaan di seluruh negeri dengan perbelanjaan hampir RM24 juta.

Jika dihalusi begitu ramai penduduk Terengganu mendapat manfaat daripada program cakna saf kepimpinan Negeri Terengganu untuk membela nasib penduduk tempatan.

Sewajarnya mereka yang menerima bantuan berkenaan melahirkan rasa kesyukuran dan terima kasih mereka kepada pemimpin yang sentiasa menunjukkan keprihatinan mereka terhadap nasib rakyat negeri ini.

Pemimpin kerajaan negeri tentunya amat kecewa jika penerima bantuan berkenaan menentang Umno dan BN, apatah lagi jika mereka memberi sokongan kepada parti pembangkang.

Golongan ini perlu muhasabah diri mereka dan usah terikut-ikut dengan rentak segelintir penduduk tempatan yang suka ‘mengigit tangan yang memberi mereka makan”, akibat fahaman politik sempit.

Sumber:teganukita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...