Rabu, 30 Mei 2012

Pas ibarat `lalat hijau'

Menurut Wikipedia, Langau hijau (bahasa Inggeris: Green bottle flyatau greenbottle fly) merupakan sejenis serangga yang boleh terbang. Langau hijau bersaiz lebih besar berbanding lalat rumah dan mempunyai badan yang warna hijau berkilat. 

Serangga berkenaan biasanya berbunyi berdengung-dengung, selain makan dengan memuntahkan air liurnya keluar dan menyerap kembali makanan yang separuh hadam masuk kedalam perutnya melalui belalainya.

Haiwan itu mampu menyebarkan penyakit, disebabkan cara permakanannya dan sifatnya yang sering terbang ke tempat yang kotor seperti dalam tandas, tempat sampah dan sebagainya.

Demikian juga diibaratkan sikap dan tindakan puak Pas yang seperti langau hijau kerana kemunculan spesies serangga itu boleh mengganggu keselesaan ketika kita sedang asyik menikmati juadah.

“Pas ini ibarat lalat hijau..Ada seekor sahaja tetapi menggangu kita ketika hendak makan. Malah kalau dibiarkan terbang bebas dan hinggap pada makanan.. boleh `peng’ lalat menyebabkan makanan tidaklagi boleh dimakan,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, ketika berucap di Majlis Bersama Peneroka Felda, baru-baru ini.

Perumpamaan itu bagi beliau menggambarkan sikap sebenar Pas yang cuba menjadi `batu api’ dengan menerobos ke kawasan peneroka Felda dan mengapi-apikan perkara yang tidak benar demi memastikan agenda politik mereka tercapai.

“Apa yang Pas laksanakan sepanjang lima tahun perintah Terengganu (1999-2004) ? Felda dia buat? Bila harga getah turun, dia mengambil kesempatan berceramah di Felda. Menghasut supaya peneroka Felda menentang kerajaan.

Selanjutnya baca DAN KLIK DISINI SEGERA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...