Jumaat, 1 Mac 2024

Sindiket dadah 'PAS TERBANG' diserbu


 PETALING JAYA : Satu sindiket pengedaran dadah menggunakan 'pas masuk penerbangan' mendarat di air panas selepas polis menyerbu sebuah pangsapuri di Sungai Way.

Dadah berkenaan dikisar menjadi serbuk halus dan dibungkus dalam bungkusan yang kelihatan seperti pas masuk atau paket yang menunjukkan logo wira-wira.

Sindiket itu didalangi individu dan pusat hiburan yang digunakan untuk menyamun minuman keras.

Difahamkan setiap paket 105g mempunyai nilai jalanan RM150 manakala di kelab, harganya ialah RM250.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Shahrulnizam Ja'a'far @ Ismail berkata, sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) menyerbu sebuah pangsapuri mewah di Sungai Way dan menahan seorang lelaki berusia 26 tahun, dipercayai dalang sindiket berkenaan, kira-kira pukul 10.40 malam pada 23 Februari lalu.

"Kita menemui sebuah kotak berisi paket dadah dan merampas 5kg serbuk Ecstasy, 405.23g pil Ecstasy, 73g ketamin dan 80g pil Erimin 5.

"Kita turut merampas pelbagai peralatan yang digunakan untuk memproses dadah termasuk lima pengisar dan dua mesin penimbang.

"Dadah yang dirampas bernilai RM406,309," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) PJ di sini hari ini. Barangan lain termasuk wang tunai RM320 dan sebuah iPad turut dirampas, katanya.

Dadah yang dirampas boleh dibekalkan kepada 5,081 penagih," katanya.

ACP Shahrulnizam berkata sindiket itu telah beroperasi kira-kira dua tahun dan memenuhi pasaran Lembah Klang.

"Suspek didapati positif dadah dan turut direman," katanya.

Difahamkan dadah berkenaan akan dicampur dengan serbuk perisa buah-buahan sebelum dibungkus dan diedarkan ke kelab-kelab.

"Membungkus dadah dengan cara sedemikian terutama dalam paket meniru pas masuk penerbangan, pastinya merupakan modus operandi baharu.

"Ini cara terbaharu yang digunakan sindiket untuk mengelak daripada dikesan," kata ACP Shahrulnizam.

Polis, katanya, sedang mengesan seorang lagi ahli sindiket dan akan menyiasat sumber bekalan dadah.

Mereka yang mempunyai maklumat mengenai sebarang jenayah termasuk aktiviti berkaitan dadah diminta menghubungi balai polis berhampiran, katanya.

Sementara itu, dalam kes lain, bapa kepada kanak-kanak lelaki yang ditemui lemas di sebuah tasik rekreasi di Taman Laut di sini akan dipanggil dalam masa terdekat bagi membantu siasatan, kata ACP Shahrulnizam.

"Setakat ini kita telah merakam keterangan dua saksi termasuk individu yang menemui mangsa.

"Tiada unsur jenayah ditemui tetapi kita sedang menyiasat semua aspek kes," katanya.

Beliau berkata, polis menerima laporan berhubung kehilangan seorang pemegang kad Orang Kurang Upaya (OKU) yang menghidap autisme, kira-kira pukul 6.30 petang pada Selasa.

Menurut ACP Shahrulnizam, mangsa hilang ketika sedang bermain dengan kembarnya manakala bapa mereka tertidur melihat mereka. Mayat mangsa ditemui terapung kira-kira 4 meter dari tepi tasik pada pukul 6.50 petang oleh orang awam.

Hasil bedah siasat mendapati tiada tanda-tanda kecederaan atau penderaan ke atas kanak-kanak berusia lima tahun itu, dengan lemas dikenal pasti sebagai punca kematian. Kes ini telah diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...