Rabu, 13 Mac 2024

Siapa yang akan menjaga Kampung Baru Cina jika bukan saya? WOW ... KOR MING SEMAKIN HEBAT

 


KUALA LUMPUR, 11 Mac — Menteri Perumahan dan Kemajuan Tempatan Nga Kor Ming hari ini mempertahankan cadangannya untuk mengiktiraf Kampung Baru Cina sebagai tapak warisan, dengan berkata adalah tanggungjawabnya untuk memperjuangkan peneroka di sana.

Di bawah kecaman berhubung perkara itu terutamanya oleh kumpulan pro-Melayu, Nga berkata tugas itu terletak pada beliau memandangkan kampung-kampung itu berada di bawah bidang kuasa kementeriannya.

“Memandangkan Kampung Baru Cina berada di bawah seliaan Kementerian Perumahan dan Kemajuan Tempatan, sebagai menteri yang bertanggungjawab menjaga Kampung Baru Cina, jika saya tidak tampil membela nasib penduduk di sana, jika tidak saya , siapa lagi?

"Jika tidak sekarang apabila?" Nga memberitahu Parlimen dalam ucapan penggulungannya mengenai perbahasan titah ucapan Raja.

Beliau menjawab soalan Ahli Parlimen Maran PAS Datuk Seri Ismail Abd Muttalib yang telah membangkitkan isu mengenai Kampung Baru Cina beberapa kali dalam minggu lepas sejak persidangan Parlimen bermula tahun ini.

“Sebab itu, kawan-kawan yang duduk di sana, termasuk Maran yang pernah menjadi timbalan menteri, kenapa selalu nak mainkan isu sentimen perkauman?

“Esok adalah bulan suci Ramadan, terima saja, redha ,” katanya, menggunakan perkataan Melayu-Arab yang bermaksud “menerima dan berpuas hati”.

“Melayu, Cina dan India patut bersatu sebagai satu keluarga, kita adik beradik, kenapa siang-malam [anda] bergema lagu yang sama, bila lagu ini akan berhenti bermain?” Nga berkata merujuk kepada kenyataan kontroversi berhubung cadangan mengiktiraf Kampung Baru Cina sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco.

Dalam ucapannya, menteri berkata pencalonan Kampung Baru Cina adalah inisiatif Majlis Monumen dan Tapak Antarabangsa, atau Icomos, Malaysia.

Icomos Malaysia ialah pertubuhan bukan kerajaan global yang dikaitkan dengan Unesco, yang bekerja untuk pemuliharaan dan perlindungan tapak warisan budaya di seluruh negara, katanya.

Untuk tujuan ini, Icomos telah menubuhkan kumpulan kerja Kampung Baharu pada Mac 2021, pada masa itu rakan-rakan di seberang adalah kerajaan.

“Kumpulan itu terdiri daripada tujuh ahli Icomos dan tujuh pakar dalam pelbagai bidang untuk mengkaji dan menilai kesesuaian Kampung Baru Cina untuk dicalonkan sebagai tapak warisan dunia.

“Kementerian sentiasa terbuka kepada semua pihak termasuk pembangkang dan NGO yang ingin mencadangkan tapak sebagai tapak warisan dunia yang memberi manfaat kepada negara dan, dalam hubungan ini, jika ada permohonan daripada Icomos, kementerian akan bersikap profesional, along bersama Jabatan Warisan Negara dan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan dalam berbincang, membuat tinjauan dan mengkaji cadangan itu terlebih dahulu,” katanya.

Beliau bagaimanapun berkata bahawa cadangan mengiktiraf Kampung Baru Cina sebagai tapak warisan dunia adalah sama dengan mengiktiraf komunisme adalah tidak benar dan fitnah yang sangat jahat.

“Sejak bila Kampung Baru Cina disamakan dengan komunisme? Kampung Baru Cina ini adalah mangsa Komunis, bukannya mereka penyokong Komunis.

“Sebab itu rumah mereka terpaksa dirobohkan dan dipindahkan, ke kem tahanan, sejak 1948. Saya tinggal di Kampung Baru Cina tetapi saya boleh berbahasa Melayu, saya belajar sejarah Islam, apa masalahnya? Kerana itu saya katakan, jangan buat hujah yang mudah,” katanya.

Selain itu, Nga bertanya kepada Ahli Parlimen Pembangkang mengapa mereka tidak mempersoalkan pemimpin Barisan Nasional sebelum ini yang pernah menjadi Menteri perumahan dan kerajaan tempatan iaitu Tan Sri Ong Ka Ting, Tan Sri Ong Ka Chuan dan Tan Sri Kong Cho Ha.

“Selama beberapa dekad, Kampung Baru Cina diletakkan di bawah kementerian, dulu Tan Sri Ong Ka Ting, Tan Sri Ong Ka Chuan dan Tan Sri Kong Cho Ha, kenapa awak tak marah masa tu? Kenapa apabila saya masuk, saya seolah-olah dijadikan beg tebukan?” dia tanya.

Mengenai soal bak kut teh — yang baru-baru ini disenaraikan sebagai makanan warisan bersama-sama masakan lain seperti nasi ambeng — Nga berkata secara ringkas bahawa perkataan “bak” yang berasal dari Hokkien, hanya bermaksud daging, dan boleh jadi daging ayam, daging lembu, dan kambing.

“Kami juga mempunyai tanda dagangan berdaftar yang dipanggil chi kut teh iaitu bak kut teh yang dibuat dengan herba tetapi dengan ayam. Ianya halal 100 peratus. Apa salahnya jika bak kut teh di negara berbilang kaum ini dijadikan makanan warisan?

“Kami tidak menjemput anda untuk makan, jika anda datang, kami akan hidangkan chi kut teh , kerana chi kut teh halal, ia adalah makanan asli yang datang dari Klang,” kata Nga merujuk kepada Ahli Parlimen Bersatu Machang Wan Ahmad Faysal. Wan Ahmad Kamal.

https://malaysia.news.yahoo.com/d-fend-chinese-villages-not-125614399.html?.tsrc=fp_deeplink

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...