Rabu, 13 Mac 2024

HADI AWANG SUDAH KETERLALUAN, TUNJUK PANDAI????


Pada 29 Februari, Abdul Hadi Awang, presiden parti Islam PAS Malaysia yang kelihatan tidak tersentuh, menerima teguran yang jarang berlaku daripada diraja.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menggelitik baginda mengenai beberapa kenyataan yang dibuatnya dalam menyeru umat Islam, termasuk hakim, ahli parlimen dan sultan pelbagai negeri dalam persekutuan, untuk mempertahankan Islam.

Pejabat Diraja Selangor, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan dalam talian, berkata: “Ucapan sinis Hadi secara tidak langsung mengaitkan titah sultan dengan sikap Raja-raja bahawa mereka mesti mengambil berat tentang akhirat dan bukan mengejar kepentingan dunia semata-mata, adalah paling tidak wajar dan kurang sopan, memandangkan budaya Melayu sentiasa menghormati dan bersopan santun ketika menyuarakan pandangan dan nasihat kepada Raja-Raja Melayu.

“Kenyataan Hadi itu bukan sahaja mengelirukan malah boleh menimbulkan keresahan yang akhirnya boleh membawa kepada keretakan perpaduan umat Islam, khususnya dalam kalangan orang Melayu di negara ini.”

Ia berkata Hadi tidak memahami atau membaca secara menyeluruh titah ucapan Sultan pada mesyuarat Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia pada 15 Februari.

Sambil menyuruh Hadi lebih berhati-hati ketika membuat ulasan, Sultan bertanya mengapa Hadi tiba-tiba berminat untuk mempersoalkan kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara.

Islam adalah agama persekutuan, kata Sultan

Sultan, pengerusi Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam ketika itu, menyatakan bahawa perlembagaan dengan jelas menyatakan bahawa Islam adalah agama persekutuan.

“Baginda menasihatkan Tan Sri Hadi supaya lebih berhati-hati pada masa hadapan agar tidak lagi menghina Raja-Raja Melayu melalui titah baginda yang boleh memecahbelahkan umat Islam di negara ini.

“Baginda juga bertitah agar semua ahli politik dan pemimpin politik tidak boleh memanipulasi Islam dan mencemarkan agama murni untuk kepentingan politik parti mereka.”

Teguran itu dibuat susulan kenyataan Hadi, di mana, antara lain, beliau berkata Perlembagaan Persekutuan adalah produk penjajah yang mahu memperdaya umat Islam supaya menyerahkan kuasa Islam.

Beliau juga menyeru umat Islam, termasuk hakim dan Raja-raja, untuk menguatkan iman mereka dan juga memberi tumpuan kepada kehidupan akhirat dan bukan hanya kepada kepentingan duniawi dalam tindakan mereka.

Keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai peruntukan syariah mencetuskan

Kenyataan pemimpin PAS itu susulan keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan 16 daripada 18 peruntukan dalam enakmen jenayah Syariah Kelantan.

Petisyen untuk membatalkan peruntukan tertentu dalam undang-undang syariah negeri itu difailkan oleh peguam Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid dan anak perempuannya atas alasan ia tidak selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.

Segelintir umat Islam meluahkan rasa kurang senang mereka dengan mengulas keputusan mahkamah.

Hadi, misalnya, dipetik media sebagai berkata bahawa badan kehakiman mempunyai hakim-hakim tertentu yang "tidak bijak" yang memiliki pemikiran dan intelek "dipengaruhi" oleh penjajah British.

Beliau seterusnya berkata hakim-hakim terdahulu, termasuk mendiang bekas tuan presiden Salleh Abas, tidak akan melayan usaha untuk mengenepikan undang-undang Islam.

Beliau menambah bahawa "dosa menghina Islam lebih besar daripada dosa menghina mahkamah".

Beberapa peguam kemudian meminta peguam negara untuk memulakan prosiding menghina Hadi kerana menyerang badan kehakiman.

Dengan komen yang berlegar-legar dan beberapa orang mempersoalkan Perlembagaan Persekutuan, Sultan Sharafuddin mengeluarkan kenyataan pada 15 Februari menggesa semua orang menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan dan kedudukan Perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi negara.

Perkara itu ternyata mencetuskan kenyataan kontroversi Hadi.

Police question Hadi Awang

Pada 5 Mac, dua pegawai polis menyoal Hadi di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur berhubung kenyataannya. Dia disiasat di bawah Akta Hasutan 1948 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1987.

Pada hari yang sama, Hadi, yang merupakan ahli parlimen Marang, mengeluarkan kenyataan bahawa beliau telah menghantar surat kepada Sultan Sharafuddin sehari sebelumnya. Dia tidak mendedahkan kandungan surat itu.

Adakah surat itu untuk melembutkan keadaan? Kami tidak tahu.

Pada 8 Mac, Ketua Polis Negara Razarudin Husain berkata polis telah menyelesaikan siasatan terhadap Hadi dan kertas siasatan telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara.

Adakah Hadi akan didakwa?

Adakah Hadi akan didakwa kali ini? Kami tidak tahu.

Apa yang kita tahu Hadi tidak asing lagi dengan kontroversi.

Apa yang kita tahu Hadi adalah antara ahli politik yang paling banyak disiasat kerana membuat kenyataan kontroversi.

Tetapi di sebalik siasatan polis yang didedahkan dengan baik, dia tidak pernah didakwa atas komen yang dirasakan sesetengah pihak mencederakan sebahagian rakyat Malaysia atau didakwa menghina mahkamah.

Sebagai contoh, pada Mac 2021, Hadi telah merujuk kepada "buaya" dalam mengkritik keputusan Mahkamah Persekutuan bahawa enakmen syariah Selangor yang menjenayahkan seks luar tabii adalah tidak berperlembagaan.

Beliau dipetik oleh media sebagai berkata bahawa "beberapa anggota badan kehakiman" telah kehilangan sensitiviti agama mereka.

Sebagai contoh, pada Januari 2019, beliau dilaporkan menggesa umat Islam supaya hanya menyokong pemimpin Islam atau berakhir di neraka . Beliau dilaporkan berkata adalah menjadi kewajipan seorang Muslim untuk mengundi orang Islam dan mempunyai pemimpin Islam yang kejam adalah lebih baik daripada mempunyai pemimpin bukan Islam yang paling baik.

Laporan berita pada 28 Ogos 2023 berkata polis sedang menyiasat Hadi kerana didakwa mempersoalkan pemberian pengampunan Lembaga Pengampunan.

Pada bulan yang sama, beliau telah dipanggil oleh polis atas ucapan di mana beliau didakwa mengatakan bahawa negara ini milik orang Melayu .

Beliau didakwa berkata kerajaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dikuasai oleh bukan Melayu dan bukan Islam dan orang Melayu dalam kerajaan itu adalah "Gurkha" DAP yang didominasi Cina, merujuk kepada askar Nepal yang direkrut untuk memperjuangkan penjajah British.

Terdapat banyak lagi kenyataan kontroversi dari ahli politik cerdik ini yang telah berjaya menjadikan PAS sebagai kuasa nasional yang besar dengan mempermainkan kepercayaan dan ketakutan umat Islam.

Hadi telah terbukti seorang pemimpin yang licik dan berkebolehan

Hadi, mesti dikatakan, mendapat sokongan yang luar biasa daripada kawasan tertentu yang melihatnya sebagai pemimpin yang hebat yang kata-katanya adalah undang-undang. Di bawah pimpinannya PAS hari ini mempunyai 43 ahli parlimen - jumlah tertinggi dalam sejarahnya - dan ahlinya adalah menteri besar atau menteri besar di negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, dia sentiasa terlepas daripada kenyataan dan kenyataannya, walaupun terdapat banyak laporan dan walaupun polis membuka banyak siasatan terhadapnya.

Mungkin tidak ada cara untuk membuat mana-mana tuduhan ini melekat. Mungkin kenyataannya tidak melepasi batas.

Mungkin, seperti yang dirasai oleh sesetengah rakyat Malaysia, ia ada kaitan dengan sokongan padu yang diberikan oleh beliau di kalangan ahli PAS dan kemungkinan tindak balas mereka jika beliau didakwa.

Tetapi kali ini dia mungkin telah menggigit lebih daripada yang boleh dikunyah kerana dia telah menimbulkan kemarahan diraja, sebuah institusi yang sangat dihormati di Malaysia.

Adakah nasibnya akan bertahan juga kali ini? Hanya masa akan menentukan. Hanya peguam negara boleh memberitahu.

https://malaysia.yahoo.com/news/will-royal-rebuke-lead-to-charges-against-malaysia-islamist-party-leader-hadi-awang-082357838.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...