Isnin, 4 Mac 2024

Hadi akan beri kenyataan kepada polis berhubung kenyataan menjunjung Islam


P
ETALING JAYA
:
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan memberi kenyataan kepada polis petang esok berhubung kenyataannya baru-baru ini mengenai memartabatkan Islam.

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata kenyataan Hadi akan direkodkan di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, pada 2.30 petang, lapor Utusan Malaysia.

Beliau berkata pegawai khas Hadi mengemas kini polis mengenai keadaan kesihatannya dan menetapkan mesyuarat itu untuk esok.

"Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," Razarudin dipetik sebagai berkata.

Jumaat lepas, Razarudin mengesahkan siasatan terhadap Hadi sedang dijalankan berhubung kenyataannya bertajuk "Kepentingan menegakkan Islam" pada 20 Feb, di mana Ahli Parlimen Marang itu menasihatkan raja-raja Melayu supaya tidak "hanya melihat kepada kepentingan duniawi".

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah kemudian menzahirkan kekecewaan dengan kenyataan Hadi yang menyusuli keputusan Mahkamah Persekutuan membatalkan beberapa peruntukan dalam enakmen jenayah syariah Kelantan.

Menghantar surat melalui Pesuruhjaya PAS Selangor Ab Halim Tamuri, Sultan Sharafuddin menegur Hadi, berkata kenyataan baginda "sangat tidak sesuai dan tidak budaya" dan boleh membawa kepada perpecahan dalam masyarakat Islam.

"Sekiranya Hadi lebih berhati-hati dengan meneliti dan memahami dengan teliti titah ucapan Seri Paduka (pada 15 Feb), beliau akan memahami hasrat sebenar Seri Paduka.

"Mengapa beliau kini mempersoalkan kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara sedangkan Islam telah ditubuhkan sebagai agama persekutuan sejak 1957, sedangkan perlembagaan itu digubal?" katanya.

Sultan Sharafuddin pada 15 Februari lalu meminta semua pihak menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan 16 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 atas alasan ia tidak berperlembagaan.

Hadi akan beri kenyataan kepada polis berhubung kenyataan menjunjung Islam (msn.com)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...