Khamis, 14 Mac 2024

PANDUAN ADAB RAMADAN UNTUK BUKAN ISLAM

 

Terdapat lebih daripada 8 bilion orang di dunia. Dan kira-kira satu perempat daripada mereka berpuasa dari matahari terbenam hingga terbenam matahari. Setiap hari. Selama sebulan penuh.

Ia adalah Ramadan , dan ia adalah bulan paling suci dalam kalendar umat Islam. Pada 2024, ia berlangsung dari 10 Mac hingga 19 April.

Tetapi bagaimana jika anda bukan seorang Muslim dan sebaliknya hanya seorang yang prihatin dan bertimbang rasaAdakah terdapat apa-apa yang perlu anda lakukan supaya anda tidak merasa tidak sensitif terhadap rakan-rakan anda yang berpuasa di Amerika Syarikat atau di luar negara semasa Ramadan?

Jawapan pendek: Tidak. Jawapan panjang: Tidak.

Tetapi anda boleh memperoleh beberapa mata menarik jika anda mengikuti 10 petua ini:

1. ANDA BOLEH MAKAN SEPENUHNYA DI HADAPAN KAMI …

Sepanjang 30 hari Ramadan, umat Islam di seluruh dunia akan menahan diri daripada makan dan minum pada waktu siang. Itu tidak bermakna anda tidak perlu meneruskan perniagaan seperti biasa. (Tukakkan telinga pada perut kita yang berbunyi.)

2. … TETAPI CUBA UNTUK TIDAK MENJADUALKAN MAKAN TENGAH HARI DI TEMPAT KERJA

Jika anda perlu menjadi tuan rumah beg coklat, anda sepatutnya. Tetapi jangan berasa buruk jika kita duduk di sana, seperti rakan vegetarian di churrascaria. Begitu juga dengan pengadun happy-hour. Jika rakan sekerja Muslim anda mengambil pas, faham.

3. ANDA TIDAK PERLU BERPUASA BERSAMA KAMI…

Boleh kalau nak tengok macam mana rasanya. Tetapi ia tidak akan menyakiti perasaan kita – walaupun kita berkawan baik.

4. … TETAPI ANDA BOLEH SERTAI KAMI UNTUK IFTAR

Iftar ialah berbuka selepas matahari terbenam. Kami suka menjadikannya sebagai hidangan bersama yang besar. Awak patut datang.

5. ANDA TIDAK PERLU TAHU BILA IA BERMULA…

Ramadan tidak seperti Krismas atau Kesyukuran, kerana semua orang tahu bila ia akan jatuh. Ia melantun, kerana kalendar Islam adalah lunar. Apabila ia bermula bergantung pada bila bulan baru dilihat. Itulah sebabnya tarikh yang tepat berubah dari tahun ke tahun.

6. … TETAPI SILA FLEKSIBEL SEDIKIT

Cara kita menentukan bila Ramadan bermula sudah tentu lama: Anda perlu melihat bulan secara fizikal (walaupun terdapat aplikasi untuk itu ). Itulah sebabnya, jika rakan sekerja anda berkata, "Mulai esok, bolehkah saya mula bekerja awal supaya saya boleh keluar lebih awal?" cuba untuk menampung.

7. KAMI MASIH AKAN PERGI MINUM KOPI DENGAN ANDA …

Tidak, kita tidak boleh minum. Bukan air pun. Tetapi kami akan berjalan dengan anda jika anda ingin berehat.

8. … TETAPI KITA BOLEH MENJAGA JARAK

Satu perkataan: Halitosis. Anda cuba untuk tidak makan atau minum sepanjang hari. Itulah sebabnya kami berdiri satu kaki dari anda apabila kami bercakap.

9. ANDA BOLEH MENYEBUT 'RAMADAN MUBARAK' …

Tiada kontroversi peringkat "perang pada Krismas" mengelilingi ucapan (ia bermaksud "Selamat Ramadan"). Rakan sekerja Muslim anda akan menghargai sikap bertimbang rasa.

10. … TETAPI TOLONG JANGAN KATAKAN, 'SAYA JUGA PATUT BERPUASA. SAYA PERLU MENURUNKAN BERAT BADAN'

Ramadan bukan tentang itu. Selain itu, salah satu kesan sampingan Ramadan adalah obesiti (semuanya adalah makan berlebihan selepas matahari terbenam).

Kisah ini pada asalnya diterbitkan pada tahun 2019 dan telah dikemas kini.

 https://malaysia.yahoo.com/news/ramadan-etiquette-guide-non-muslims-173235988.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...