Khamis, 7 Mac 2024

Pegawai Imigresen ditahan bantu kemasukan warga asing secara haram

 


JOHOR BARU: Tiga pegawai Imigresen antara lima individu yang ditahan kerana cuba membantu kemasukan warga asing secara haram ke negara ini.

Difahamkan, kelima-lima suspek termasuk seorang wanita itu ditahan secara berasingan antara pukul 5 petang hingga 11 malam pada Selasa di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Johor dan sekitar kawasan Larkin.

"Sepasukan anggota dari bahagian integriti Imigresen Johor sedang menjalankan pemeriksaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (LTAS) apabila mengesan penglibatan pegawainya.

Mereka memeriksa telefon pegawai Imigresen yang ditempatkan di lapangan terbang dan menemui beberapa mesej teks yang menunjukkan kejadian rasuah.

"Dorongan itu adalah daripada warga asing yang mahu memasuki Malaysia tanpa melalui proses dan prosedur yang betul," kata sumber itu, sambil menambah bahawa suspek wanita adalah isteri kepada salah seorang pegawai.

Kesemua suspek berusia antara 35 hingga 46 tahun itu dibawa ke Mahkamah Majistret di sini semalam untuk perintah reman.

Penolong Kanan Pendaftar Nurkhalida Farhana Abu Bakar mengeluarkan perintah reman selama lima hari terhadap suspek bagi membantu siasatan.

Ketika dihubungi, Pengarah SPRM Johor, Datuk Azmi Alias mengesahkan tangkapan tersebut dan menambah kes akan disiasat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM.

Dalam kes yang tidak berkaitan, cebisan tulang manusia ditemui di sebuah rumah terbiar di Jalan Besar Tongkang Pechah, Batu Pahat.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Ismail Dollah berkata, orang ramai memaklumkan kepada polis kira-kira pukul 11.30 pagi pada 28 Februari lalu.

"Sepasukan forensik telah dikerahkan untuk menjalankan siasatan. Berdasarkan pemeriksaan awal, dua daripada tulang dipercayai tulang femur (paha), dua tulang fibula (betis) dan dua tulang shin.

"Tulang-tulang tersebut telah dihantar ke Jabatan Kimia untuk analisa DNA," katanya dalam satu kenyataan.

Pegawai Imigresen ditahan bantu kemasukan warga asing secara haram (msn.com)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...