Ahad, 25 Februari 2024

Konsulat: 300 pasangan Malaysia berkahwin di selatan Thailand setiap bulan, enam daripada 10 adalah kes poligami

 


KUALA LUMPUR, 25 Feb — Konsulat Malaysia di Songkhla, Thailand dilaporkan mendedahkan hampir 300 pasangan dari Malaysia bernikah di wilayah selatan negara itu setiap bulan.

Sinar Harian hari ini melaporkan konsulat mengatakan 60 peratus perkahwinan di sana melibatkan poligami, manakala selebihnya berlaku tanpa kebenaran keluarga termasuk berkahwin dengan pasangan warga Thailand.

“Saya ingin menasihatkan semua pasangan yang berkahwin di sini supaya datang dan menyerahkan dokumen mereka ke pejabat Konsulat Malaysia di Songkhla untuk pengesahan.

“Kegagalan mendapatkan pengesahan boleh menyebabkan perkahwinan pasangan ini tidak didaftarkan di Malaysia,” konsul Ahmad Fahmi Ahmad Sarkawi dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata pasangan itu sering memilih bandar seperti Narathiwat, Yala, Pattani, Songkhla, atau Satun untuk majlis perkahwinan mereka.

Beliau seterusnya berkata bahawa adalah penting untuk memastikan kesahihan dokumen perkahwinan mereka dan akad nikah yang betul mengikut undang-undang Islam, memberi amaran terhadap penipuan yang dijalankan oleh sindiket di sana.

“Sebagai contoh, pasangan itu mungkin, pada hakikatnya, belum berkahwin dan berada di Malaysia, malah mereka tidak pergi ke Thailand.

“Tetapi perkara sebaliknya berlaku kerana sindiket mengambil kesempatan. Tanggungjawab kami adalah untuk menilai semula dan mengesahkan,” katanya dipetik sebagai berkata.

Ahmad Fahmi menjelaskan bahawa pasangan hanya boleh mendaftarkan perkahwinan mereka yang berlaku di selatan Thailand selepas pulang ke Malaysia dengan pengesahan konsulat.

Beliau berkata sekembalinya mereka ke Malaysia untuk pendaftaran, mereka perlu membayar denda dan penalti tambahan sebelum perkahwinan dapat disahkan.

Tambahnya lagi, beliau berkata kegagalan untuk melengkapkan proses pendaftaran ini boleh membawa kepada pelbagai kerumitan terutama berkaitan hal berkaitan anak dan aset.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...