Sabtu, 17 Februari 2024

MAHATHIR SAKA PERANCANG UTAMA SKANDAL PULAU BATU PUTIH?

 


KUALA LUMPUR, 16 Feb — Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan dinasihatkan supaya melangkau Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) kerajaan Malaysia berhubung kedaulatan beberapa pulau berhampiran Johor dan Singapura, jika bekas ketua hakim negara Tun Md Raus Sharif kekal sebagai Pengerusi RCI, peguam Dr Mahathir berkata hari ini.

Muhammad Rafique Rashid Ali mendakwa pelantikan Raus sebagai pengerusi RCI Batu Puteh oleh kerajaan persekutuan pada 14 Februari lalu adalah "pelanggaran keadilan semula jadi" kerana beliau didakwa sebagai "pihak yang berkepentingan".

Rafique berkata ini berikutan peristiwa lepas di mana Dr Mahathir pada 2017 mengemukakan cabaran mahkamah mengenai kesahihan tempoh lanjutan Raus sebagai hakim dan peletakan jawatan Raus sebagai ketua hakim pada 2018 apabila Dr Mahathir kembali sebagai perdana menteri.

Rafique juga berkata adalah “secara umum” bahawa RCI berkisar pada keputusan kerajaan Malaysia pada 31 Mei 2018 — semasa Dr Mahathir menjadi perdana menteri — untuk menarik balik dua permohonan semakan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) terhadap 23 Mei yang lepas, Keputusan 2008 mengenai kedaulatan Batu Puteh.

"RCI harus dilihat sebagai bersih dan tidak berat sebelah supaya orang ramai tidak akan mempersoalkan kredibiliti yang sama," tulis Rafique dalam satu kenyataan hari ini.

Rafique mendakwa bahawa pelantikan Raus sebagai pengerusi RCI telah "mencipta bahaya nyata berat sebelah di mana kebenaran dan keadilan tidak akan berlaku", dan seterusnya mendakwa ini akan menghakis keyakinan orang ramai dan menjejaskan kredibiliti penemuan RCI.

“Sebagai kesimpulan, atas sebab-sebab yang dinyatakan di atas, atas nama keadilan dan keadilan untuk anak guam kami Tun Dr Mahathir bin Mohamad, kami dengan rendah hati memohon agar Kerajaan menggantikan Pengerusi RCI dengan seseorang yang tidak bercanggah atau Tun Md Raus. Sharif, dalam mengejar kebenaran ini, untuk menarik diri daripada jawatan itu.

“Jika gagal, kami akan cenderung untuk menasihati anak guam kami Tun Dr Mahathir bin Mohamad untuk menolak menyertai RCI,” katanya mengakhiri.

Dalam kenyataannya, Rafique telah merujuk kepada pemfailan Dr Mahathir semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur pada 2017 untuk mencabar pelantikan Raus sebagai hakim tambahan di Mahkamah Persekutuan memandangkan beliau telah mencapai umur 66 tahun enam bulan. .

Rafique juga berkata Raus pada 15 Mei 2018 bertemu dengan perdana menteri ketika itu Dr Mahathir untuk menyatakan hasratnya untuk meletakkan jawatan sebagai ketua hakim negara, dan Raus pada 7 Jun 2018 kemudian menghantar surat peletakan jawatan kepada Yang di-Pertuan Agong yang telah diluluskan pada 11 Jun 2018. Peletakan jawatan itu berkuat kuasa pada 31 Julai 2018.

Tempoh Raus sebagai ketua hakim negara pada mulanya sepatutnya berakhir pada Ogos 2017 apabila dia mencapai had umur perlembagaan 66 tahun enam bulan, tetapi dia dilantik sebagai hakim tambahan di Mahkamah Persekutuan oleh pentadbiran Najib dan tempohnya dilanjutkan selama tiga tahun. tahun lagi sehingga Ogos 2020.

Dalam kes Pulau Batu Puteh, kedua-dua Malaysia dan Singapura merujuk Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) kepada hampir 100 peta. Kedua-duanya, bagaimanapun, bersetuju bahawa tiada satu pun daripada peta itu menetapkan tajuk dalam cara, contohnya, peta yang dilampirkan pada perjanjian persempadanan semula mungkin. — Gambar Reuters

Pada 14 Februari, kerajaan Malaysia mengumumkan bahawa ia telah menerima perkenan diraja daripada Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan RCI bagi mengkaji pengendalian perkara berkaitan kes kedaulatan Batu Puteh, Batuan Tengah dan Tubir Selatan, dan bahawa perkenan diraja juga diberikan bagi pelantikan tujuh anggota RCI termasuk Raus sebagai pengerusinya .

Batu Puteh (atau dikenali sebagai Pedra Branca) ialah sebuah pulau granit, manakala Batuan Tengah atau Batu Tengah ialah beberapa batu yang kekal di atas air, dan Tubir Selatan atau South Ledge ialah ketinggian air surut. Malaysia dan Singapura sebelum ini terlibat dalam pertikaian wilayah di ICJ berhubung tiga ciri maritim ini.

Pada 23 Mei 2008, ICJ - yang merupakan organ kehakiman utama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu - telah menyampaikan keputusannya dengan mendapati bahawa kedaulatan Batu Puteh adalah milik Singapura, dan kedaulatan ke atas Middle Rocks adalah milik Malaysia.

ICJ juga memutuskan bahawa kedaulatan ke atas South Ledge adalah milik negara di perairan wilayah di mana ia terletak dan bukannya memberikannya kepada Malaysia atau Singapura, selepas mengambil perhatian bahawa South Ledge terletak dalam perairan wilayah yang nampaknya bertindih yang dijana oleh Batu Puteh dan oleh Middle Rocks.

Pada 2 Februari 2017, Malaysia memfailkan permohonan untuk semakan penghakiman ICJ 2008 mengenai kedaulatan ke atas Batu Puteh, memetik penemuan tiga dokumen yang didakwa membuktikan fakta baharu. Ini difailkan dalam tempoh 10 tahun dari tarikh penghakiman 2008.

Pada 30 Jun 2017, Malaysia memfailkan permohonan berasingan untuk meminta ICJ mentafsir penghakimannya pada 2008 , memohon ICJ mengisytiharkan perairan sekitar Batu Puteh kekal dalam perairan wilayah Malaysia dan juga mengisytiharkan bahawa kedaulatan South Ledge adalah milik Malaysia.

Menjelang perbicaraan ICJ Jun 2018 permohonan Malaysia Jun 2017, Malaysia pada 28 Mei 2018 memaklumkan ICJ bahawa kedua-dua negara telah bersetuju untuk menghentikan prosiding bagi kes ini.

Datuk Seri Azalina Othman Said , kini menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas undang-undang dan reformasi institusi, pada Oktober 2022 telah menyediakan senarai soalan yang sering ditanya mengenai kes Batu Puteh.

https://malaysia.yahoo.com/news/lawyer-says-advise-dr-mahathir-095851166.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...