Sabtu, 17 Februari 2024

PM Anwar: Tidak boleh diterima negeri melaporkan kutipan zakat yang tinggi jika masih wujud miskin tegar

 


GEORGE TOWN, 16 Feb Tidak boleh diterima negeri melaporkan kutipan zakat yang tinggi sekiranya masih terdapat masyarakat miskin tegar di negeri itu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata zakat — atau zakat Islam yang diwajibkan dalam kalangan umat Islam — seharusnya memberi manfaat sepenuhnya kepada golongan miskin tegar dan berpendapatan rendah.

“Apabila saya mengambil alih jawatan lebih setahun lalu, saya memberitahu Wilayah Persekutuan bahawa apa pun teori atau penjelasan yang mereka berikan, jika masih ada golongan miskin tegar di Kuala Lumpur, saya mahu zakat itu memberi manfaat sepenuhnya kepada mereka, selain daripada inisiatif lain oleh kerajaan. ,” katanya pada ucaptama pada Persidangan Zakat Antarabangsa Pulau Pinang 2024 di Universiti Sains Malaysia di sini.

Beliau berkata zakat tidak seharusnya dilihat sebagai institusi biasa tetapi sebagai institusi penting untuk membina kekuatan ummah, atau masyarakat Islam.

Beliau berkata, inilah sebab mengapa tadbir urus yang baik penting bukan sahaja dalam mengurus negara tetapi juga dalam menguruskan zakat.

“Tidak kira berapa banyak negara terkumpul dengan berbilion-bilion kutipan zakat, kemiskinan tidak akan dapat diselesaikan jika tiada tadbir urus yang baik,” katanya.

Beliau berkata setiap sen zakat yang dikutip mesti digunakan secara bertanggungjawab.

“Zakat mesti menyelesaikan isu miskin tegar dengan cara yang terbaik,” katanya.

Beliau kemudiannya membangkitkan isu meritokrasi dan bagaimana golongan miskin tegar dan golongan berpendapatan rendah tidak akan mampu bersaing dengan mereka dari sekolah yang baik dan keluarga yang berpendidikan tinggi.

“Kezaliman meritokrasi ialah 99.99 peratus daripada mereka yang dipilih dalam sistem meritokrasi adalah daripada sekolah yang baik dan keluarga terpelajar dan ini mewujudkan jurang yang lebih luas antara kumpulan berpendapatan rendah dan tinggi,” katanya.

Bagi merapatkan jurang antara golongan berpendapatan rendah dan tinggi, beliau berkata zakat juga perlu memastikan golongan berpendapatan rendah diberi akses kepada kemudahan dan kemajuan teknologi agar mampu bersaing.

“Dalam menguruskan zakat, mereka mesti memikirkan perkara ini untuk mengurangkan jurang antara golongan berpendapatan rendah dan tinggi,” katanya.

“Zakat adalah lebih daripada agenda ekonomi dan sosial, ia adalah agenda kerohanian agama Islam,” tambahnya.

Anwar berkata beliau telah menerima laporan daripada Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka bahawa mereka telah menyelesaikan isu kemiskinan di negeri masing-masing hampir 100 peratus.

Katanya, jika benar, dana zakat itu boleh digunakan untuk tujuan lain seperti membiayai majlis perkahwinan pasangan muda.

“Saya masih belum menerima laporan daripada Pulau Pinang tetapi kemiskinan sepatutnya dibanteras di Pulau Pinang kerana ia mempunyai bilangan miskin tegar yang rendah,” katanya.

Beliau memberi masa seminggu kepada Pulau Pinang untuk mengemukakan laporan sama ada kemiskinan dapat dihapuskan di negeri itu.

https://malaysia.yahoo.com/news/pm-anwar-unacceptable-states-report-040722601.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...