Khamis, 15 Februari 2024

KPN: Polis akan mengkaji semula proses pengambilan di tengah-tengah peningkatan isu integriti di kalangan pegawai

 


IPOH, 14 FebKetua Polis Negara (KPN) Tan Sri Razarudin Husain berkata polis akan mengkaji semula modul latihan mereka untuk rekrut berikutan peningkatan isu integriti dalam kalangan pegawai mereka.

Razarudin berkata, polis mempunyai beberapa kategori untuk merekrut pelatih ke dalam pasukan polis.

“Apabila pelatih ini diserap ke dalam pasukan polis tidak kira untuk sebarang jawatan seperti konstabel, sarjan kadet atau inspektor, mereka perlu menjalani prosedur tertentu,” katanya mengulas gesaan Persatuan Pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa) untuk modul latihan yang akan disemak.

“Mereka perlu melalui ujian fizikal dan kesihatan. Ujian itu akan dijalankan oleh Kementerian Dalam Negeri. Mereka perlu menjalani sistem pemprofilan pengambilan.

“Apabila mereka lulus ujian, mereka akan dipanggil untuk temu duga dan selepas itu, kami akan melakukan penapisan keselamatan dan kesihatan. Jadi inilah yang dimaksudkan dengan modul semasa. Kita akan semak semula,” tambahnya,

Razarudin menghadiri majlis penutupan Ujian Ketahanan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman di Padang Kawad, Markas Pasukan Gerakan Am Briged Utara, Ulu Kinta di sini.

Beliau juga menegaskan bahawa modul semasa terdiri daripada modul agama untuk orang Islam dan modul moral untuk bukan Islam.

“Oleh itu, jika kita ingin menukar modul ini maka kita perlu ada kajian yang tepat dari setiap sudut,” katanya.

Ketika ditanya sama ada polis akan mengetatkan proses perekrutan sekarang, Razarudin berkata adalah tidak perlu berbuat demikian buat masa ini kerana proses pengambilan mempunyai pelbagai kriteria untuk diikuti.

Minggu lalu, Presiden Respa Datuk Meor Che Hussein dilaporkan berkata modul latihan untuk rekrut baharu pegawai dan anggota polis perlu ditambah baik dengan memberi lebih penekanan kepada pengukuhan mental, rohani, disiplin dan integriti,

Meor berkata, pembentukan sahsiah yang baik perlu seiring dengan tahap fizikal yang baik dalam melahirkan pegawai dan anggota polis yang berintegriti dan berdedikasi.

Beliau berkata, asas budi pekerti dalam profesion kepolisan perlu kukuh bagi memastikan mereka tidak mudah terpesong dan terpengaruh dengan pelbagai dakwaan termasuk tawaran rasuah apabila mula bertugas nanti.

Baru-baru ini, dua anggota polis dari unit kereta peronda Ampang Jaya ditahan kerana didakwa merompak seorang lelaki tempatan berusia 18 tahun dan merogol pelajar Uzbekistan berusia 17 tahun.

Kes integriti terbaharu lain membabitkan pasukan polis ialah lima anggota polis termasuk seorang Deputi Superintendan (DSP) ditahan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman kerana memiliki sejumlah 5.2 liter cecair disyaki air ketum di Melaka.

https://malaysia.yahoo.com/news/igp-police-review-recruitment-process-075254180.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...