Ahad, 29 Julai 2012

Bubur Lambuk Masjid Abidin jadi pilihan



Bubur lambuk Masjid Abidin sememangnya dikenali di kalangan warga bandar raya Kuala Terengganu yang pasti tidak melepaskan peluang untuk mendapatkannya setiap kali ketibaan Ramadan.

Masjid yang lebih dikenali sebagai Masjid Putih itu menjadi tumpuan bermula pukul tiga petang bagi mendapatkan bubur lambuk yang diagihkan secara percuma.

Sejak beberapa tahun lalu, program tajaan kerajaan negeri itu dilaksanakan secara bergotong-royong bagi memeriahkan suasana bulan Ramadan serta merapatkan hubungan sesama anggota masyarakat.

Meskipun ia boleh didapati dengan mudah di mana-mana kedai atau bazar Ramadan dengan harga RM2 sebungkus, namun bubur lambuk Masjid Putih tetap menjadi pilihan ramai.

Bagi Alias Mahmud, 53, yang mengetuai program masakan itu berkata, dengan 20 orang kakitangan sambilan, sebanyak 280 periuk bubur lambuk akan disediakan sepanjang Ramadan ini.
Menurutnya, bagi menyediakan 10 periuk bubur lambuk sehari, ramuan seperti beras, isi ikan selayang, rempah-ratus dan sayur mula dimasak seawal pukul 9 pagi di perkarangan masjid berkenaan secara serentak.

Setiap periuk katanya, 10 kilogram beras akan ditanak selama kira-kira sejam sebelum dimasukkan bahan yang lain seperti lima kilogram isi ikan selayang serta pelbagai jenis sayur termasuklah bayam, serai dan pucuk paku.

"Setiap hari, kami mesti sediakan kira-kira 3,000 bungkus bubur lambur dan sepanjang bulan ini, hampir 84,000 bungkus akan diagihkan secara percuma," katanya ketika ditemui di sini semalam.
Tambah Alias, dua minggu sebelum bermulanya Ramadan, pihaknya telah menempah pelbagai jenis sayur dan daun kayu untuk tujuan itu kerana ramuan seperti daun kesom, kemanging dan pucuk paku sukar didapati dalam kuantiti yang banyak.


"Walaupun terpaksa berebut, semua bahan mentah diperolehi dari tempat berdekatan. Sebelum sahur, kita dah tunggu di pasar untuk dapatkan 80 kilogram ikan selayang.

"Ramuan seperti ikan selayang dan daun kayu yang menjadikan bubur itu sedap atau sebaliknya dan keistimewaan bubur lambuk Terengganu terletak pada bahan sampingannya iaitu budu dan pucuk paku," ujarnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...