Khamis, 5 Julai 2012

Allahyarham Dato’ Razali wajar jadi ikon pendidikan


Masyarakat terutama guru dan pelajar di Terengganu parlu menjadikan Allahyarham Dato’ Razali Ismail, bekas Timbalan Menteri Pelajaran yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu, sebagai ikon pendidikan yang berjiwa rakyat.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata kehebatan pemimpin itu ketika hayatnya yang mencetus dan merancang pelbagai idea baru di bidang pendidikan dan politik sewajarnya disanjungi dan dihargai semua pihak.

Beliau berkata, kerajaan negeri kini meneruskan segala agenda yang dirancang Allahyarham supaya Terengganu terus unggul sebagai Negeri Anjung Ilmu.

“Allahyarham Dato’ Razali bukan saja setakat menjadi seorang pemikir dan perancang, malahan beliau sendiri menunjukkan contoh teladan dan model pendidik dan pemimpin sejati yang berjiwa rakyat.

“Sepanjang hayatnya, beliau banyak merancang dan menyediakan kemudahan kepada rakyat untuk memahami ispirasi negara,” katanya kepada pemberita selepas Program Bicara Tokoh Allahyarham Dato’ Razali Ismail, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Speaker Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang; Pengarah Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu, Haji Roshali Taha dan Pengarah Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail.

Lebih 2,000 peserta hadir pada program itu yang bertujuan mengimbau kenangan, jasa dan sikap berjiwa rakyat Allahyarham Dato’ Razali.

Tiga ahli panel berpengalaman bicara tokoh itu adalah mantan Setiausaha Sulit Kanan Allahyarham, Encik Wan Harun Mohd; Penulis YM Syed Mohammad Nor dan anak sulung Allahyarham yang juga Naib Presiden (Bahagian Strategi & Pembangunan Perniagaan Kumpulan), Sime Darby Berhad, Encik Norazli Razali.

YB Ahmad Razif turut memberitahu, melalui program seumpama ini, pihaknya dapat membuktikan bahawa kerajaan negeri sayangkan ilmu dan sifat ketokohan Allahyarham ketika hayatnya.


“Kita mempunyai ramai tokoh yang boleh dijadikan sebagai ikon dalam pelbagai bidang, apa yang dimiliki itu berkemungkinan akan ditonjolkan dalam program seumpama ini supaya masyarakat boleh memahami dan menyedarinya.

“Selepas ini, tokoh seperti mantan Pendana Menteri Dato’ Dr Mahatir Mohamed dan mantan Menteri Besar, Tan Sri Haji Wan Mokhtar Ahmad berkemungkinan akan ditampilkan jika mempunyai ruang dan kelapangan,” katanya.

Sumber:teganukita
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...