Isnin, 8 Januari 2024

Wanita diselamatkan lima hari selepas gempa bumi, ketika ribut merumitkan bantuan

 


Seorang wanita dalam lingkungan 90-an yang terperangkap selama lima hari di bawah runtuhan akibat gempa bumi besar di Wilayah Ishikawa telah diselamatkan daripada kemungkinan itu, tetapi salji dan ribut dijangka merumitkan usaha bantuan Ahad.

Setakat petang Ahad, sekurang-kurangnya 128 orang maut dalam gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter pada Hari Tahun Baru dan semasa gegaran susulannya — jumlah tol yang pasti meningkat, dengan 222 yang lain dilaporkan hilang kepada pihak berkuasa tempatan.

Gegaran dan gegaran susulannya meruntuhkan bangunan, mencetuskan kebakaran besar dan mencetuskan gelombang tsunami setinggi lebih satu meter.

Harapan untuk mencari mangsa yang terselamat biasanya pudar tiga hari selepas gempa yang memusnahkan. Tetapi wanita warga emas itu menghabiskan lima hari di bawah serpihan rumah yang runtuh di bandar Suzu sebelum diselamatkan pada Sabtu.

Dia dibawa ke hospital untuk rawatan dan menjawab dengan jelas kepada soalan, menurut NHK.

"Tunggu di situ!" kedengaran anggota penyelamat memanggil wanita itu dalam rakaman polis dari tempat kejadian yang diterbitkan oleh media tempatan.

"Anda akan baik-baik saja!" jerit mereka ketika hujan turun di sekeliling mereka. "Kekal positif!"

Gempa bumi itu adalah yang pertama membunuh lebih 100 orang di Jepun sejak gempa Kumamoto 2016 di wilayah barat daya negara itu yang menyebabkan 276 kematian.

Sementara itu, Perdana Menteri Fumio Kishida berkata Ahad bahawa kerajaan akan memberi layanan pentadbiran keutamaan kepada mereka yang terjejas gempa bumi. Kerajaan akan menetapkan gempa itu sebagai bencana kecemasan khusus untuk memberi layanan keutamaan seperti melanjutkan tempoh sah lesen memandu dan menangguhkan prosiding muflis, katanya kepada pegawai pada mesyuarat ibu pejabat respons bencananya.

“Adalah penting untuk segera mewujudkan persekitaran di mana mangsa gempa boleh menumpukan perhatian untuk membina semula kehidupan dan komuniti mereka,” katanya.

Kerajaan juga bercadang untuk menetapkan gempa bumi sebagai bencana yang melampau untuk menaikkan kadar subsidi bagi projek pemulihan yang dijalankan oleh kerajaan tempatan.

Gempa tahun Baharu menyebabkan kerosakan struktur dan kebakaran yang meluas di wilayah itu, dan pegawai bandar di Wajima percaya terdapat kira-kira 100 lokasi di mana orang ramai masih terperangkap di bawah bangunan runtuh.

Operasi menyelamat terhalang oleh hujan dan hujan batu, dan lebih banyak hujan dijangka sehingga Ahad diikuti salji di wilayah itu.

Pihak berkuasa masih bergelut untuk menghantar bekalan bantuan berikutan jalan raya yang rosak akibat gempa bumi di Ishikawa, di mana kira-kira 30,000 orang tinggal di kira-kira 370 pusat perlindungan.

Pasukan Pertahanan Diri telah menghantar sejumlah 5,900 tentera untuk membantu misi bantuan, menurut Kementerian Pertahanan. Terdahulu, ia berkata ini melibatkan sembilan kapal, 30 pesawat dan 12 anjing pengesan sebagai sebahagian daripada operasi itu. Jumlah itu adalah tambahan kepada polis dan anggota bomba yang dihantar dari seluruh negara.

Kira-kira 23,800 isi rumah tidak mempunyai bekalan elektrik di Wilayah Ishikawa, dan lebih daripada 66,400 rumah tidak mempunyai bekalan air.

Gangguan bekalan elektrik dan air juga telah menjejaskan hospital dan kemudahan yang menjaga warga emas dan orang kurang upaya.

Di Suzu, di mana berpuluh-puluh rumah runtuh, seekor anjing menyalak semasa wartawan merakam operasi pembersihan pada hari Jumaat, isyarat penemuan suram.

"Latihan untuk anjing penyelamat bencana bermula dengan sesuatu yang serupa dengan permainan sorok-sorok," kata jurulatih anjing Masayo Kikuchi.

"Akhirnya, mereka dilatih untuk menyalak apabila melihat seseorang di bawah runtuhan."

Rumah yang mengandungi sebarang kematian yang ditemui sedang ditanda dan dibiarkan begitu sahaja sehingga koroner boleh datang bersama saudara mara untuk mengenal pasti mayat.

Di bandar pelabuhan, bot nelayan tenggelam atau diangkat seperti mainan ke pantai oleh ombak tsunami yang turut dilaporkan menghanyutkan seorang.

Komuniti pantai Shiromaru, yang dilanda tsunami setinggi beberapa meter pada 1 Januari, adalah kucar-kacir serpihan kayu, logam dan plastik.

"Tsunami datang dari teluk Shiromaru melalui sungai, dan kemudian meluncur melalui jalan," kata salah seorang daripada kira-kira 100 penduduknya, Toshio Sakashita.

"Kami tidak menerima sokongan orang ramai di sini. Lihat, jalan utama masih terhalang kerana runtuhan, yang tidak disentuh," kata lelaki berusia 69 tahun itu.

"Kami tidak boleh tinggal di rumah kami lagi," kata Yukio Teraoka, 82, sambil dia dan isterinya menyekop pasir basah yang berat dibawa ombak keluar dari rumah mereka yang rosak.

Gegaran susulan terus menggegarkan wilayah Noto, termasuk gempa bumi magnitud 5.3 yang mencatatkan 5 atas pada skala keamatan seismik Jepun 7 pagi. Lewat Sabtu, Agensi Meteorologi berkata gempa bumi berukuran 6 lebih rendah menggegarkan Shika sekitar jam 11:20 malam

Tetapi seorang pegawai pejabat bandar berkata kawasan itu "hanya merasakan gegaran lemah yang berlangsung selama satu atau dua saat."

Hokuriku Electric Power Co., yang mengendalikan loji kuasa nuklear di bandar itu, berkata meter keamatan seismik yang dipasang di kemudahan itu menunjukkan gempa hanya berukuran 2.

Sementara beberapa pemimpin dunia telah menyatakan hasrat mereka untuk menyokong kawasan yang terjejas, pemimpin Korea Utara Kim Jong Un juga menghantar mesej "simpati dan takziah yang mendalam" walaupun terdapat hubungan dingin dengan Jepun, lapor Agensi Berita Pusat Korea Utara.

https://www.japantimes.co.jp/news/2024/01/07/japan/ishikawa-quake-death-toll-missing/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...