Rabu, 3 Januari 2024

Hishammuddin Ikan Besar Seterusnya Akan Diangkut – RM4.886 Bilion Nilai Tawaran Skandal Tukar Tanah

 


Hishammuddin Hussein, sepupu Najib Razak, bekas perdana menteri yang menghadapi sejumlah 42 pertuduhan pecah amanah (CBT), pengubahan wang haram dan salah guna kuasa yang dikaitkan dengan 1MDB, pernah menjadi bintang yang semakin meningkat dipersiapkan untuk menjadi pemimpin Malaysia seterusnya. . Lagipun, dia tergolong dalam "kelas bangsawan" ahli politik atau elit politik.

Sebagai anak kepada Perdana Menteri ketiga negara, Hussein Onn, beliau tidak perlu bekerja keras untuk mencapai kedudukannya sebelum kejatuhan menakjubkan kerajaan Barisan Nasional sebelum ini. Beliau telah pun menjadi menteri sejak 1999 pada usia 38 tahun, sehingga Mei lalu, apabila kerajaan yang dipimpin oleh sepupunya kehilangan kuasa buat kali pertama dalam tempoh 61 tahun sejak kemerdekaan 1957.

Malah pada kemuncak skandal 1MDB, terdapat khabar angin bahawa Najib Razak mungkin berundur untuk menyelamatkan populariti parti UMNO yang semakin menjunam, dan menyerahkan tongkat kepada sepupunya. Khabar angin itu menjadi hiper-drive apabila Encik Hishammuddin dilantik sebagai Menteri Fungsi Khas di Jabatan Perdana Menteri pada April 2017, sesuatu yang hanya berlaku kepada Daim Zainuddin sejak dahulu lagi.

Ketika semua orang memperjuangkan jawatan presiden UMNO meninggalkan kekosongan oleh Najib Razak yang memalukan, Encik Hishammuddin telah memilih jalan berbeza untuk meninggalkan kapal yang karam itu – sekurang-kurangnya buat sementara waktu. Memandangkan rakyat menuntut keadilan, ia adalah satu tindakan bijak untuk mengelakkan beliau daripada menjadi antara sasaran penyiasatan paling hangat berhubung salah laku sepanjang 61 tahun pentadbiran rasuah sebelum ini.

Untuk menjenamakan semula imejnya sebagai lelaki yang baik, Hishammuddin malah menawarkan untuk mencari rakan kongsi jenayah sepupunya, Jho Low, untuk menenangkan dan menggoda Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Dia juga telah dikaitkan sebagai orang di sebalik pembelotan UMNO Sabah. Pada kemuncaknya, untuk menyelamatkan kulitnya, Hishammuddin disyaki menjadi pengkhianat UMNO yang akan meninggalkan parti dengan 30 ahli Parlimen.

Pernah menjadi panglima perang UMNO yang angkuh dan rasis, korupsi dan penyalahgunaan kuasa Hishammuddin yang lalu perlahan-lahan muncul untuk menghantuinya. Apabila Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan timbalannya Liew Chin Tong mendedahkan pada 19 Feb bahawa lebih RM500 juta daripada beberapa urus niaga pertukaran tanah bernilai RM4.75 bilion telah hilang, Hishammuddin serta-merta ditangkap dengan seluar terbuka.

Seperti sepupunya Najib, Encik Hishammuddin menolak dakwaan menyalahgunakan aset MINDEF (Kementerian Pertahanan), walaupun pada hakikatnya beliau adalah Menteri Pertahanan dari 2013 hingga 2018, di mana 13 daripada 16 pertukaran tanah yang meragukan melibatkan 2,932 ekar tanah telah dijalankan. semasa pemerintahan Barisan Nasional. Hishammuddin yang keji itu menyuruh menteri pertahanan baharu itu berhenti berpolitik.

Tetapi skandal pertukaran tanah MINDEF yang melibatkan kos pembangunan projek sebanyak RM4.886 bilion adalah terlalu besar untuk disapu di bawah permaidaniPada 13 Mei, apabila kegagalan itu enggan pergi, Hishammuddin Hussein mencabar Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan timbalan Liew Chin Tong untuk membuktikan beliau mendapat manfaat daripada perjanjian pertukaran tanah.

Nampaknya, percanggahan ditemui dalam laporan audit Kementerian Pertahanan setebal 59 muka surat, termasuk penjualan tanah di bawah nilai pasaran atau pemberian projek kepada pemaju yang tidak berkelayakan. Pertukaran tanah yang mencurigakan itu juga dilakukan untuk memindahkan pengundi tentera secara haram ke kawasan pilihan raya empat panglima perang Barisan Nasional – Hishammudin Hussein, Ahmad Zahid, Ismail Sabri Yaakob dan S. Subramaniam.

Sepupu Najib mengisytiharkan – “Saya mencabar Mohamad dan Liew untuk membuktikan bahawa saya secara peribadi mendapat manfaat dari segi kewangan dan politik. Nasihat saya kepada mereka berdua, jika mereka tinggal di rumah kaca, jangan baling batu.” Tanpa Hishammuddin sedar, pengisytiharan cabarannya adalah pengakuan tidak langsung melakukan salah laku, dan dia bertaruh kerajaan Mahathir tidak akan berani menyentuhnya.

Ya, sepupu Najib yang bengkok itu menganggap dia tidak boleh disentuh kerana perjanjian tanah yang kontroversi itu telah bermula walaupun sejak 1997 ketika Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri. Jadi, kepercayaan Hishammuddin ialah jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasatnya, mereka juga perlu menyiasat PM berusia 93 tahun yang memerintah negara selama 22 tahun dari 1981 hingga 2003.

Yang menggerunkan Hishammuddin, PM Mahathir berkata tiada siapa yang berada di atas undang-undang dan polis akan menyiasat sesiapa sahaja, termasuk bekas perdana menteri, berhubung perjanjian pertukaran tanah kontroversi Kementerian Pertahanan. Mungkin Hishammuddin perlu membuat kerja rumah sebelum melemparkan cabaran separuh masak kepada kerajaan baharu

Sudah tentu, Mahathir adalah orang yang berjalan di koridor kuasa apabila pertukaran tanah yang meragukan telah bermula dari 1997. Tetapi menteri pertahanan dari 1995 hingga 1999 adalah Syed Hamid Albar, bukan Mahathir. Sebaliknya, Najib Razak menjadi menteri pertahanan dari 1999 hingga 2008, diikuti oleh Abdullah Ahmad Badawi (2008-2009), Ahmad Zahid Hamidi (2009-2013) dan sudah tentu, Hishammuddin sendiri (2013-2018).

Menteri Pertahanan Mohamad Sabu mendedahkan bahawa 13 daripada 16 pertukaran tanah yang dilakukan semasa pentadbiran Barisan Nasional melibatkan Hishammuddin dan sepupunya Najib Razak. Oleh itu, lebih 80% penyelewengan dan salah guna kuasa dilakukan oleh kedua-dua saudara sepupu semasa mereka menjadi menteri pertahanan. Selebihnya 3 kes boleh dilakukan oleh Albar atau Badawi atau Zahid.

Apapun, Mahathir tidak terlibat. Jika orang tua itu entah bagaimana terlibat, sama ada secara langsung atau tidak langsung, Najib dan Hishammuddin akan memberitahu semua dan pelbagai bahawa Mahathir yang memberi arahan untuk urusan pertukaran tanah, bukan? Najib akan membuka media sosial Facebook dan menjerit mengatakan Mahathir menyuruhnya menukar tanah.

Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan timbalannya Liew Chin Tong sebenarnya tidak membuat sebarang dakwaan bahawa Hishammuddin secara peribadi mendapat manfaat "dari segi kewangan". Bagaimanapun, Encik Hishammuddin, yang terkenal dengan aksi melambai-lambai "Keris (keris Melayu)" dalam usaha menakut-nakutkan bukan Melayu supaya bersujud kepada ketuanan UMNO-Melayu, jelas "mendapat faedah dari segi politik."

Kedua-dua Hishammuddin dan Najib boleh menyalahgunakan kuasa mereka, bekerjasama dengan Suruhanjaya Pilihan Raya yang korup sebelum ini dan secara haram memindahkan pengundi tentera ke kawasan yang terdedah untuk memastikan kemenangan tidak adil untuk Barisan Nasional. Ini bukan kes pertama penyalahgunaan kuasa yang didakwa dilakukan oleh ahli politik "bangsawan".

Disember lalu, saudara sepupu Najib dan Hishammuddin yang sama telah didedahkan telah mengerahkan budak tentera secara rahsia ke Arab Saudi, mendedahkan mereka kepada risiko yang tidak perlu dalam penglibatan mereka dalam "Perang Saudara Yaman". Sejak 11 Jun 2015, kira-kira 27 pegawai dan 62 tentera berpangkat dan fail telah dikerahkan ke Saudi untuk "Ops Yemen 2" - tanpa kelulusan daripada Kabinet.

Hishammuddin sebelum ini tanpa segan silu terus menggunakan pengawal peribadi tentera, walaupun hilang kuasa dan bukan lagi menteri pertahanan. Dia mendakwa bahawa pengawal peribadi itu adalah sebahagian daripada butiran keselamatannya untuk "tempoh sementara". Dia juga bertanggungjawab atas kematian 6 orang awam dan 10 tentera Malaysia, apabila si bangang itu salah mengendalikan pencerobohan Lahat Datu 2013 oleh militan dari Filipina.

Untuk masa yang sangat lama, Hishammuddin bebas menyalahgunakan kuasanya kerana latar belakang keluarga elitnya. Sudah tiba masanya kerajaan Mahathir menangkap ikan besar seterusnya. SPRM sepatutnya mula menyiasat skandal urus niaga pertukaran tanah bernilai RM4.886 bilion. Sekalipun bekas menteri pertahanan Syed Albar, ahli parti politik Bersatu Mahathir, terlibat, begitu juga.

https://www.thecoverage.my/3241/hishammuddin-the-next-big-fish-to-be-hauled-rm4-886-billion-worth-of-the-scandalous-land-swap-deals

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...